måndag 9 januari 2012

Currysås på en kvart!
















Matlagning är en konst - det är så sant som det är sagt!

För varje dag, vecka, månad och år som går, lär jag mig lite mer. Egentligen är det väl inte särskilt många moment som är så väldigt svåra, var för sig... Nej, de flesta rätter och metoder går att läsa sig till, och jag är välförsedd med kokböcker. Det är helhetsgreppet, rutinen, timingen och erfarenheten som tar tid att tillägna sig. Och det är den samlade kunskapen som gör att man kan improvisera, lita på sin förmåga i alla lägen, rädda misslyckade anrättningar, hitta nya kombinationer och inte minst att finslipa sina klassisker.

Jag lär mig så sakteliga, tar ett steg i taget. Och på sista tiden har jag befunnit mig i något av ett "flow"... Matlagning går bra och känns dessutom väldigt roligt. Jag tror på att bygga upp en egen bank av väl fungerande rätter och så små saker som kan förgylla... Som currysåsen jag lagade idag till exempel. Otroligt enkel att få till och god så att man nästan svimmar. Varm currysås värmer så gott i kylan! Såsen avrundas på ett roligt sätt med hjälp av ett riktigt husmorsknep, nämligen att smaka av den med rårivet äpple.

Och var fann jag receptet? Jo, i "Vår Kokbok" från 1954 förstås! Den har blivit en ovärderlig källa till matinspiration för mig! Så ser ni ett exemplar på antikvariat eller loppis, tveka inte att slå till!

Lök- och currysås
4 personer

2-3 gula lökar
2 msk smör
1-2 tsk curry
2 dl buljong eller spad
2 dl grädde
salt
äpple

Hacka löken och fräs den utan att bryna i smöret tillsammans med curryn. Späd med buljong och grädde och koka ihop såsen några minuter. Smaksätt med salt och rårivet äpple.

2 kommentarer:

  1. Ja, vad skulle man göra utan alla sina upplagor av vår kokbok?!

    SvaraRadera
  2. Rårivet äpple - SMART, det ska jag testa nästa gång jag lagar med curry!

    SvaraRadera