måndag 30 januari 2012

Ladda ner Husmorsskolans kalenderblad för februari!























Voj, voj, vad tiden går fort! Redan dags att lägga upp kalenderbladet för februari...

Jag gör ju som de flesta av er redan vet, en kalender i år. Varje månadsblad består av ett tidigare inlägg som jag tycker det är värt att återknyta till. Det var ett roligt sätt för mig att sammanställa några "highlights" från mina två år som bloggare.

Februari är en kylslagen månad! Vad kan då passa bättre än en virkbeskrivning på filtrutor? I vårt hus har vi i princip minst en filt i varje rum... Jag skulle inte överleva utan yllefiltar - fryslort som jag är;)

Eme-rutan kom till efter att jag skärskådat hur vår familjeklenod/favoritfilt var konstruerad. Eme var min mans morfars mor. Hon virkade filtrrutorna på slutet av sitt liv då hon inte orkade med större handarbeten än så. Min svärmor fogade samman rutorna till en filt som med tiden blev vår. Vi är så glada över den filten!

Glad är jag också för hur mönstret har spridit sig i cyberrymden! Med vindens fart flög Emes rutor genom universum och virkas numer både här och där. Tänk vad roligt att det kan bli så!

Eme-rutan är ett fint alternativ till mormorsrutor - den är tät (och därför varm) och lite finurlig med den lilla mittenrektangeln som sedan växer ut till en kvadrat. Naturligtvis går rutorna att virka av nästan vilket garn som helst - bomull, ull eller akryl. Ta vad som finns i gömmorna och visa mig hemskt gärna en bild på hur just dina rutor blev, när du är färdig!

Här hittar du kalenderbladet. Varma måndagshälsningar från Maja!

5 kommentarer:

  1. Den här rutan är så himla fin!
    Den känns "trygg" på något sätt...blir en riktig "mysfilt" och jag önskar att jag hade tid att virka mig en sådan av alla mina restgarner! Kanske någongång...?! Spar ditt fina blad! Tack!

    SvaraRadera
  2. Gerda-Thyra: Ja, det är mycket trygghet i den här rutan! Det håller jag med om. Vad roligt att du gillade mitt månadsblad:)

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  3. Tror du inte att jag var tvungen att ge mig på en sådan här ruta nu på en gång allafall!
    Den är verkligen rogivande att virka och fin som attan blir den!

    SvaraRadera
  4. Hej, Har redan stickat flera rutor, av M o K Eco Babygarn. De blir så fina och jag hoppas kunna göra en filt! Men hur ska jag sätta ihop dem? har du ngt tips.
    Dessutom måste jag säga att jag följer din Blogg sedan ett par veckor och tycker jättemycket om den, den påminer mig lite om min egen barndom på 60-70 talen!
    Jag kommer dessutom själv från Karlstad så det gör ju inte saken sämre. Nu bor jag med min familj i Wien i Österrike sedan tio år men jag är ofta i Värmland och hälsar på!
    Hälsningar Ida

    SvaraRadera
  5. Ida: Hej! Vad roligt att höra att du föjer min blogg - och spännande det där att du påminns om din barndom... Och väldigt kul att höra att du ursprungligen är värmlänning! Vad härligt att bo i Wien - jag var så imponerad av den staden, när vi var där på semester för ett par somrar sedan!

    Så till rutorna: Man kan antingen sy eller virka ihop filtrutor. Jag har tyvärr ingen bildbeskrivning här på bloggen - får bli en sådan någon gång framöver. Men du lägger rutorna kant i kant och sy små stygn med något av garnerna som du vrikat rutorna med. Eller så virkar som sagt var ihop kanterna - du kanske kan googla fram en sådan beskrivning? Det finns bland annat många instruktionsvideos på youtube!

    Lycka till!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera