fredag 6 januari 2012

Trettondagskakor!

Idag tänker jag fira trettondagen genom att baka en trettondagskaka (King Cake). Hos oss i Sverige finns ingen tradition kring detta men i många länder är det vanligt. I spansktalande länder bakar man "Rosca de Reyes" (Konungarnas ring), i Frankrike, Belgien och Schweiz kallas kakan för Galette eller Gâteau des Rois (Kungarnas kaka). Här finns recept på en Schweizisk variant och här på en Mexikansk kaka. Kakorna görs alltså på olika sätt i olika länder... Men en sak förenar firandet och de olika typerna av kakor - det är de tre vise männens ankomst som firas och man lägger oftast en mandel, eller en plast-/porslinsfigur i kakan. Den som får föremålet i sin bit är utvald och blir "kung". I Frankrike medföljer till och med en papperskrona att kröna den utvalde med, när man köper en Galette.

Anna på Kyrkkaffebloggen har skrivit ett inlägg om den här traditionen - du hittar det här.

Själv har jag bestämt mig för att ge mig på en fransk smördegs-variant med spännade fyllning. Återkommer naturligtvis med recept och rapport när jag är färdig! Tills dess önskar jag er en fin trettondag!

1 kommentar:

  1. Roligt, roligt! Ser fram emot att testa receptet -- det måste väl bli lika gott en annan dag?

    SvaraRadera