tisdag 10 januari 2012

Symöte - Fransk hjärtegömma!


Hej, handarbetsvänner! Välkomna till ett vintrigt symöte!

Har vi inte alla en romantisk bild av Frankrike? Eller är det bara jag? Så är det med mig i alla fall. Och när jag stickar franskt så reser jag i tanken under tiden.

Plötsligt befinner jag mig i ett stort franskt kök vid ett massivt arbetsbord. Där råder en slags rustik enkelhet. Det är högt till tak och i de öppna kökshyllorna står keramikskålar och glas prydligt ordnade. Jag spritar ärtor tillsammans med husan...

Eller så skyndar jag längs kullerstengator på väg till bagaren för att hämta bröd. Det är morgon och småstaden har just vaknat till liv. Jag måste håller upp kjolarna för att inte snava, där jag springer i mina obekväma träskor...

Och naturligtvis har jag en sjal över axlarna. Ett värmande skal som skydd mot yttervärlden.

Sjalar har värmt fattiga och rika i alla tider, de har burits till vardag och fest, de har stickats av restgarner såväl som silke, de har givits i bröllopsgåva eller ärvts syskon emellan, de har stoppats och tvättats, repats upp och stickats om... Därför är det något så poetiskt över sjalar. Som ett drömskt skimmer.


Mönster: Cache Coeur pour dame (Franskt vintagemönster)
Garn: Aran från Artesano (Färg: Violet)
Rundsticka: 4,5 mm



Min franska sjal är det bästa jag stickat på länge. Från den första stund jag tog den på mig har den blivit ett helt oumbärligt vinterplagg. Sjalen läggs omlott och knäpps under armarna (det syns inte så tydligt på bilderna), så den är ett slags mellanting av sjal och bolero.

 Jag stickar på ytterligare en nu - av samma garnkvalité men i gråbrunt. Att sticka "hjärtegömman" är egentligen väldigt enkelt, när man väl tytt mönstret. Och om man som jag tycker mycket om rätstickning, är den ett väldigt roligt projekt. Jag hade stor hjälp av det detaljerade diagrammet. Eftersom jag stickat med grövre garn och stickor än vad orginalmönstret föreslår, har jag anpassat antalet maskor efter min nya stickfasthet och utifrån måtten i diagrammet.

Jag tänker försöka ge mig på att skriva ned en liten översättning som den som vill kan använda tillsammans med illustrationerna i mönstret, men min skiss är alltså för ett garn som passar sticka 4.5 mm.

Cache Coeur (Hjärtegömma eller Hjärtevärmare) - Franskt vintagemönster

Lägg upp 72 maskor på sticka 4.5 mm.


Varv 1: 8 a, *8 r, 8 a* upprepa från * till * ytterligare 3 ggr.
Varv 2: 8 r, *8 a, 8 r* upprepa från * till * ytterligare 3 ggr.
Varv 3: 8 a, *8 r, 8 a* upprepa från * till * ytterligare 3 ggr.

Varv 4: 8 r, *8 a, 8 r* upprepa från * till * ytterligare 3 ggr.
Varv 5: 8 a, *8 r, 8 a* upprepa från * till * ytterligare 3 ggr.
Varv 6: 8 r, *8 a, 8 r* upprepa från * till * ytterligare 3 ggr.

Varv 7: 8 a, *8 r, 8 a* upprepa från * till * ytterligare 3 ggr.
Varv 8: 8 r, *8 a, 8 r* upprepa från * till * ytterligare 3 ggr.
Varv 9: 8 a, *8 r, 8 a* upprepa från * till * ytterligare 3 ggr.

 Dessa 9 varv bildar ett rutmönster av slätstickade rektanglar med rätsidan åt olika håll. Hädanefter stickas sjalen i rätsstickning.

 Varv 10 (Rätsida):  8 r, 1 omslag, 54 r, 1 omslag, 8 r (74 maskor)
Varv 11 (Avigsida): Räta maskor
Varv 12: 8 r, 1 omslag, 56 r, 1 omslag, 8 r (76 maskor)
Varv 13: Räta maskor
Varv 14: 8 r, 1 omslag, 58 r 1 omslag, 8 r (78 maskor)
Varv 15: Räta maskor

 Fortsätt att öka enligt denna princip, med två omslag på vartannat varv, tills det är 152 maskor på stickan. Avsluta med ett varv på avigsidan, dvs det varv som bara består av räta maskor.

 Från rätsidan stickas första varvet på framsidan så här:
Varv 1: 50 r, 2 r tillsammans, 8 r, maska av 32 maskor för nacken, 8 r, 2 r tillsammans 50 r.

Nu stickas framdelarna färdigt var för sig.

 Vänster framdel:
Varv 2: Räta maskor
Varv 3: 8 r, 2 r tillsammans, 49 r
Varv 4: Räta maskor
Varv 5: 8 r, 2 r tillsammans, 48 r
Varv 6: Räta maskor

 Fortsätt att minska enligt denna princip tills 8 maskor återstår på stickan. Sticka sedan 6 cm till och maska av.

 Höger framdel:
Varv 2: Räta maskor
Varv 3: 49 r, 2 r tillsammans, 8 r
Varv 4: Räta maskor
Varv 5: 48 r, 2 r tillsammans, 8 r
Varv 6: Räta maskor

Fortsätt att minska enligt denna princip tills 8 maskor återstår på stickan. Sticka sedan 6 cm till och maska av. Fäst alla trådar. Virka 2 hällor till knäppningen. (Se illustrationen i  mönstret). Sy i 2 stora knappar.

Lycka till med sjalen! Om någonting är oklart svarar jag gärna på frågor!

Nu är jag nyfiken att höra vad ni haft för er på handarbetsfronten? Och så vill jag passa på att önska alla nya medlemmar hjärtligt välkomna -  det ska bli roligt att få följa er! Lämna en länk till ert syföreningsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:

12 kommentarer:

  1. Hihi... blir så full i skratt när jag läser om dina franska förehavanden!
    Jag är alltid HYPER-FRANSK när jag lagar mat i stugan på somrarna, speciellt om jag lagar mat för många människor och använder mig av vad trädgården förmår!
    Och visst är Frankrike romantiskt... jag har dessutom fått uppleva "min ungdoms stora kärlek" i Paris under 2 år! Det höll inte i längden men är ett fint minne! Och Paris är fantastiskt!

    Underbar axelvärmare du delar med dig beskrivning på!

    SvaraRadera
  2. Men vad fin sjal. En sån skulle jag väldigt gärna vilja ha men det blir det inget med tyvärr. I mitt nästa liv kommer jag sticka massor och jag kommer inte få ett dugg ont i händerna. Då ska jag sticka massor med hjärtegömmor. Jag vet inte om jag har något att visa idag. Jag får fundera en stund.

    kram på dig.

    SvaraRadera
  3. Hej Maja!
    Jag har följt Husmorsskolans blogg snart ett år och det är alltid lika roligt att läsa det du skriver. Jag vill gärna bli medlem i Husmorsskolans Nya syförening om det går bra? Jag själv älskar att sy, handarbete, pyssel av alla de slag. Har alltid gillat att baka och laga mat och fixa och dona både innomhus och i trädgården.
    Ulrika - http://tusenstjarna.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. Härlig hjärtegömma och visst är Frankrike romantiskt, i alla fall de franska dagdrömmarna :)

    SvaraRadera
  5. Vilken fin!! Gillar verkligen framsidan på sjalen. Snällt av dej att dela mönstret :-)

    SvaraRadera
  6. Så vackra och ser oerhört skönt ut!
    (Själv är jag dock mer i London, på Yorkshires hedar eller kanske i Skottland... Trots att jag aldrig rest mer än till London. Total anglofil!;D)
    Hos mig skrivs lite mer om LÖVET till Hemslöjdens 100 års-jubileum idag. (Kan finnas plats för någon mer...)

    SvaraRadera
  7. Vad skön den ser ut, förstår att det blivit ett favoritplagg!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Trevlig sjal och vilken fin färg garnet har. Idag bjuder på två länkar eftersom det var så länge sen jag deltog i ett symöte. Papperspärlor kan man göra ihop med sina barn. Pyssligt med det blir fint.

    SvaraRadera
  9. Jättefin sjal. Den ser väldigt skön ut.

    SvaraRadera
  10. Fin hjärtegömma. Bilden påminner om en fransk film med vintervitt ljus och lätt snö i bakgrunden, tycker jag.

    SvaraRadera
  11. Så fin!
    Jag har länge funderat på att det skulle varit kul att varit med i en syförening här där jag bor men jag vet inga mer som är intresserade. Det kanske dyker upp så småningom men jag tänkte att jag kan ju alltid vara mer här! Jag pysslar, virkar och stickar små enkla saker. Precis börjat och är inte så haj på att läsa mönster än men, jag lär mig! Jag är glad att jag hittat hit till din blog för här finns så mycket att läsa!
    /Anna http://measvarld.blogspot.com/

    SvaraRadera
  12. Hejsan !
    Å tack för senast, vilket va i Årjäng förra veckan =)
    D va väldigt trevligt å roligt å intressant !
    Hittade äntligen detta fina mönster ^^ Den e såå fin alltså !
    En sån får d bli vid tillfälle... ett bland alla projekt man pysslar me å ska pyssla me.

    Ha d gött tills nästa gång
    Kram M

    SvaraRadera