tisdag 3 januari 2012

Symöte - Några ord om julstickningen!


Hej, syföreningsvänner och övriga läsare! Välkommen till årets första symöte:) Nu drar vi igång igen, med friska tag. Oj vad roligt det känns att ha ett helt nytt år av handarbetande framför sig!

Innan vi riktigt sätter punkt för 2011 tänkte jag skriva lite om mina julprojekt. Tyvärr hann jag inte med att fota allt, men några bilder blir det i alla fall...

Inför julklappsstickandet letade jag upp ett nytt vantmönster som jag är väldigt glad över. Modellen heter "Ephemera" (ordet har sina rötter i grekiskan och betyder "det som inte varar mer än en dag") och är tänkt som en slags undervantar - alltså tunna, varma vantar som man till exempel kan bära under tjocka skinnvantar när det är riktigt kallt ute... Därför är passformen ganska tajt. Skaften är också långa, precis som jag föredrar när det gäller vantar. Jag stickade två par "Ephemera", de första paret var "silverstickningen" som skymtade här på bloggen tidigare. Tyvärr har jag inget foto av dem i färdig form, men det andra paret finns på bild ovan och under. Jag stickade båda paren med två trådar av Drops Alpaca. Då blir de lite extra mjuka och varma!

Mönster: Ephemera av Amy Christoffers
Garn: Två trådar av Drops Alpaca på strumpstickor 4 mm


En annan stickad julklapp var Rowan-modellen "Crystal Bolero". En liten kofta, även den i alpaca garn - men av mycket grövre sort. Jag föll för den där boleron så fort jag såg den i Rowan-häftet "Winter Warmers". Så sött med knytningen i ryggen... Och den passade precis som jag trodde, väldigt bra på fina Johanna som var mottagaren av paketet. "Crystal Bolero" är ett förhållandevis snabbstickat plagg för den som är ute efter något rustikt och varmt.


Mönster: Crystal Bolero av Martin Storey
Storlek: Medium
Garn: Rowan - Alpaca Chunky


Ja, det var de julklappsstickningar som jag hann med att fånga på bild. Nu är jag nyfiken på om ni har några hemliga stickningar att visa upp? Många av oss syföreningsmedlemmar stickade ju för fullt på julklappar under december månad! Lämna gärna en länk till ert syföreningsinlägg, med hjälp av länkverktyget nedan:

13 kommentarer:

  1. Hej Maja och god fortsättning på det nya året!
    Jag lämnar 2 länkar på vad jag håller på med just nu!
    Måste bara säga... Vilken jättefin bolero! Jätteläcker!

    SvaraRadera
  2. Samma säger jag, underbar Bolero, den ger verkligen mersmak. Underbart vacker.
    kramar//tina

    SvaraRadera
  3. Vilka fina klappar du gjort!

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag vill vara med i syföreningen! Jag slöjdar och syr och pysslar och broderar och donar så där allmänt med tyg och garn. Det mesta kommer upp på min blogg: madebyamo.oden.st

    (Och jag tjuvstartade med ett inlägg och en länk här denna vecka, redan innan jag blivit medlem, eftersom det är ett nyårslöfte att blogga mer regelbundet, och jag vill vara med från början på året!)

    SvaraRadera
  5. Boleron är jättefin. Finare för varje gång jag tittar.

    SvaraRadera
  6. Finns detta Boleromönster att köpa, har du tips var man kan få tag på det?

    kram//tina

    SvaraRadera
  7. Vilken fin bolero! Och ser rätt så lättstickad ut kanske? Eller är ryggen krånglig att få till?

    Jag har också vantar idag, det är liksom de tiderna nu ;-)

    SvaraRadera
  8. Gerda-Thyra: Å, tack! Vad roligt att du lämnade två länkar!

    Tina: Nej men vad roligt att du gillade den! (Se nedan angående tips på var du kan få tag i mönstret.)

    Linda: Tack!

    Amo: Du gjorde rätt som "tjuvstartade"! Jag ska lägga in dig i medlemslistan - jättekul att du vill vara med. Välkommen!

    Fia: Vad roligt att höra:)

    Tina: Har kollat runt nu och det verkar vara slutsålt i svenska nätbutiker... Jag köpte mönsterboken här i Arvika i en affär som heter "Garnmoster" - där hade de många ex när jag köpte min, så kanske kan du ringa dit och be att de skickar ett ex. Annars hittade jag också en engelsk nätbutik som har både den och garnet, här är länken: http://www.laughinghens.com/knitting-pattern-page.asp?patternpageid=16899
    Lycka till!

    Johanna: Ja, boleron ÄR lättstickad! Inte alls krånglig i ryggen... Väldigt tacksamt att sticka med sådär grovt garn, då går det så fort! Vad roligt att du har gjort vantar - det behövs nu!

    Hälsningar från Maja som tycker att det är roligt att så många av er ville vad med vid årets första symöte!

    SvaraRadera
  9. Snygg bolero. Enkel och effektfull. Jag har inte mkt att visa upp denna gången men hoppas på att pyssellusten kommer tillbkaa snart. Som med mkt går det upp och ner.

    SvaraRadera
  10. Snygg bolero! Själv har jag inte handarbetat på ett tag men nu kliar det i fingrarna igen så kanske man kan få till någonting igen snart...

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  11. Vilken vacker kofta -- perfekt till vackra Johanna dessutom.

    SvaraRadera
  12. Klockarbarn: Javisst, det går upp och ner... Den kommer nog snart tillbaka,;)

    Elin: Att det kliar i fingrarna är ett gott tecken;) Lycka till med handarbetandet framöver!

    Anna: Javisst:) Allt klär en skönhet, som det heter! Tyckte liksom att den blev lite "folklig" med knytningen och det passar ju Johanna...

    SvaraRadera
  13. hhei har du möjlighet att skicka mönstret till mig för får inte tag på boken nånstans här i Finland, skulle behöva sticka en till nästa fredag till julfest h marina.risberg@vshp.fi

    SvaraRadera