måndag 23 januari 2012

Vintrig mandelfudge!


I julas blev jag bjuden på Italiensk mandelfudge. Den var så god att man fick rysningar. Och en enda bit var alldeles lagom som avslutning på en måltid eller till eftermiddagskaffet.

Så jag gick och funderade på om man inte skulle kunna göra något liknande själv? Hemlagat godis behöver ju inte vara förbehållet julhelgerna.

Och nu vet jag att det går, för jag har provat. Fann nämligen ett engelskt recept som jag tyckte verkade likna vad jag var ute efter. Så jag översatte och justerade lite... Och plötsligt var min burk fylld med delikat mandelfudge. Lätt som en plätt att göra och väldigt fint tillsammans med en kopp Espresso. Någon som vill prova? Här kommer receptet i såfall:

Vintrig mandelfudge

ca 35 bitar

400 g mjölkchoklad
397 g kondenserad mjölk (1 burk)
25 g osaltat smör
125 g flagad mandel

florsocker att doppa fudgen i

Bryt chokladen i bitar och lägg den tillsammans med den kondenserade mjölken och smöret i en metallskål och värm försiktigt över vattenbad. Rör under tiden, tills chokladen och smöret har smält och bildat en jämn smet.

Ta skålen från värmen, och rör i mandeln. Häll upp smeten i en bakplåtspappersklädd form (ca 18 cm*12 cm). Ställ svalt och låt stelna i minst 6 timmar, alternativt över natten.

Skär fudgen i bitar som doppas i florsocker. Förvara svalt i en tät burk. (Fudgen håller sig minst en vecka.)


5 kommentarer:

  1. Åh tack för receptet!Dom här måste jag absolut göra!! Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Ohh detta verkar ju vara kalas gott! Måste testas!

    SvaraRadera
  3. Åh jag är en sucker för fudge. Rom-russin är en favorit, men mandel låter mumsigt det med. Måste testas!

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag har smugit omkring här ett bra tag nu & tänkte att det är på tiden jag hälsar ;)
    Väldigt trevlig & mysig blogg du har, med många bra tips & recept!

    SvaraRadera
  5. Tångsnällan: Varsågod! Hoppas att det smakar:)

    Marja: Jamen gör det! Det var så lätt, också..

    Mikaela: Ja, testa! Det blev supergott:)

    Sara: Hej, vad roligt att du hälsade:) Varmt välkommen hit! Kul att du gillar min blogg.

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera