fredag 20 januari 2012

Det lilla huset i den stora skogen - boktips!


Som liten missade jag av någon anledning böckerna i Lilla huset-serien... Nu tar jag igen för det - dels genom att läsa ett par fina bilderböcker med lillan, och dels genom att jag läsa hela serien för mig själv.

Bilderböckerna är förenklade sagor som bygger på kapitel ur den första boken. De två böcker vi har heter "Christmas in the Big Woods" och "Sugar Snow" - båda har passat så bra att läsa nu kring jul.... Tyvärr finns de inte i svensk översättning, men när det gäller barnböcker med ganska lite text går det ju bra att översätta medan man läser. Illustrationerna är oerhört vackra och världen som man får ta del av genom Laura Ingalls Wilder´s böcker är trygg och ombonad. Det är härligt att följa familjens vardagsbestyr, barnens lek och föräldrarnas göromål.

Som om allt detta inte vore nog, så fann jag ytterligare en bok med de allra finaste pappersdockor - tecknade av samma illustratör som gjort de andra böckerna! Med pappersdocks-boken följer en kuliss, möbler och en hel massa kläder till dockorna! Ja, det är så fint och välgjort att man nästan får rysningar... Och så är det så roligt att pyssla med dockorna efter att man läst berättelserna!

Så om någon av er vill bjuda ert barn på en ny bok-/lekupplevelse kan jag rekommendera de här böckerna! Vi har haft väldigt roligt med både böcker och pappersdockor!

8 kommentarer:

  1. Jag älskar Lilla huset på prärien, både böckerna och serien. Det finns en kokbok också, som heter The Little House Cookbook skriven av Barbara M Walker. Den handlar om hur man hanterade och lagade mat under den tiden och har små matrelaterade berättelser från Laura Ingalls texter. Väldigt rolig att läsa när man har läst böckerna!

    SvaraRadera
  2. Jag älskade de böckerna när jag var liten.

    SvaraRadera
  3. De där böckerna väcker minnen, speciellt de fina illustrationerna. Kokboken låter ju väldigt spännande.

    SvaraRadera
  4. Åh, jag hade hela den serien men den försvann i nån flytt som så mycket annat (läs: det mesta försvann när det var tillfälligt magasinerat hos personer som nog inte riktigt respekterade mina grejer) Åååh vad jag saknar dom böckerna!

    Jag gjorde dock min egen Laura pappersdocka (från hennes äldre tonårstid typ). Hon var ganska liten och hade en extremt mängd fantastiska kläder som jag förvarade i en mycket proppfull smörask.

    SvaraRadera
  5. Men å, jag älskar de där böckerna! Jag älskade dem som barn och jag älskar dem nu, de är helt underbara. Jag gjorde faktiskt ett inlägg om hur vi läste avsnittet om snow candy och sedan gjorde eget i min gamla blogg för några år sedan. Undras om jag skulle ta och posta det igen, så att det finns i min nya blogg också?

    SvaraRadera
  6. Jag missade också att läsa dessa böcker när jag var liten, däremot var jag helt såld på serien, det var min absoluta favorit på teve. Men nu som vuxen har jag läst alla böckerna och dom är verkligen fantastiska, blir nästan lite sur över att jag missade att få uppleva deras magi när jag var liten ;-)

    SvaraRadera
  7. Bruja: Den kokboken verkar jättespännande! Tack för tipset!

    Fia: Vad roligt att höra!

    Annika: Ja, illustrationerna är otroligt vackra!

    Annefia: Nej men å vad fint att du gjorde en egen Laura-dock. Den skulle jag ha velat se! Men vad trist med de försvunna böckerna...

    Johanna: SÅ roligt att du lade upp det inlägget! Vädigt mysig idé!

    Viktoria: Ja, visst känns det lite trist att man missade dem som liten - tur att det går att ta igen i vuxen ålder:)

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  8. Verkliga favoritböcker från barndomen! Jag tror jag har läst hela serien flera gånger och de första böckerna var allra bäst. Så spännande att läsa om flickornas liv och hur man löste allt i en tid innan modern teknik fanns.
    Jättefina pappersdockor också, önskar att jag kände några små barn (tjejer, antar jag) i rätt ålder..

    SvaraRadera