söndag 7 mars 2010

Baka Ellys dubbla kakor!



Nästa vecka är det min födelsedag och att fylla år utan Ellys dubbla kakor vill jag inte göra! Så igår bestämde jag mig för att baka dem och på det sättet slå två flugor i samma smäll. Dessa kakor blir mitt bidrag till Månadens sötsak, den bakutmaning som bloggen Söta Saker anordnar.

Söta saker

I mars är temat: Småkakor.

Ellys dubbla kakor, är de godaste småkakor jag någonsin ätit! Receptet är mormors och eftersom måttangivelserna är i gram förmodar jag att det är gammalt...

För att göra kakorna på mitt sätt behöver man en kaksprits. Om man inte som jag är så lyckligt lottad att man fått överta sin mormors gamla fina med rött trähandtag kan man antingen köpa en av de nyare modeller jag sett i handeln (T.ex. Sveicos...), eller leta i antikaffärer och loppisar. Faktum är att jag genom åren sett min modell i sådana affärer flera gånger.

Ellys dubbla kakor, ca 50 st

Ugn: 175%



Kakdeg:
2 hg smör
50 g pudersocker (50 g motsvarar knappt en dl, pudersocker=florsocker)
3 hg mjöl (motsvarar 5 dl)

Fyllning:
1,5 hg smör
2 dl florsocker
2 äggulor
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker

Gör så här med kakdegen:
Rör smöret mjukt. Rör i florsockret lite i sänder. Arbeta sist in mjölet. Baka ut med en gång.


Utbakning:
Fyll kakspritsen med deg. (När degen är hårt packad blir resultatet bäst.) Använd en mönsterskiva som bildar långsmala, platta längder. Dela längderna med kniv i önskad längd (ca 5 cm). Om man inte har någon kaksprits kan man kavla ut degen och skära till lagom stora "kakbitar".

Grädda mitt i ugnen på 175% i 7-8 minuter. Låt kakorna svalna.

Gör fyllningen:
Rör smöret mjukt. Arbeta in florsockret. Häll i de övriga ingredienserna och blanda.

Bred slutligen fyllning på de avsvalnade kakornas bottnar och lägg överdelarna på. Färdigt! (Om det blir fyllning över kan du använda den som tårtfyllning, eller skära en vanlig sockerkaka i två delar och breda fyllningen mellan.)


Hoppas att du också gillar mormors kakor!

6 kommentarer:

  1. Grattis till oss båda nästa vecka! Jag fyller också år då. Finfina bilder på kakbaket. Vid midnatt har du en award att hämta på min blogg.

    SvaraRadera
  2. Åh, vad glad jag blir! Tusen tack, det värmer! Grattis till dig också! Jag fyller den nionde, och genom åren har jag träffat jättemånga som fyller just den dagen? Midsommar-barn tror jag att man kallas om man är född i mars:-)

    SvaraRadera
  3. se så got ut!!din blog är ycket fint!!

    SvaraRadera
  4. Åh vad gott det ser ut! Ifall jag skulle få syn på en kaksprits i mormors gömmor så vet jag nu vad jag ska ha den till, har inte sett några såna recept innan.

    SvaraRadera
  5. Sana: Tack så mycket!

    Maria: Om du hittar en så håll hårt i den:-) Det här är som sagt världens godaste kakor och dessutom roliga att göra med spritsen!

    SvaraRadera
  6. Vilket bra recept! Lätta att baka och underbart goda kakor!

    SvaraRadera