måndag 22 mars 2010

Se över din garderob!

Våren är här och då kan det vara härligt att se över sin garderob!

-Sortera ut kläder som är slitna
-Skänk bort kläder som aldrig används
-Laga sådant som är trasigt
-Vädra vinterns ylletröjor

Husmorstips 1: Utslitna kläder kan omvandlas till praktiska trasor att användas till fönsterputsning och städning!

Husmorstips 2: Passa på att städa garderoben invändigt när du går igenom dina kläder. Då känns det vårfräscht att lägga tillbaka kläderna sedan.

Husmorstips 3: Vill man ha det lite extra fint i garderoben, kan man "färgsortera" kläderna. Häng varje färg tillsammans eller en hög för varje färg...



Med några bilder från den härliga boken "Välklädd" (Brita Störetebecker och Ingvor Berg, 1960) vill jag ge er lite extra garderobsinspiration!



Boken innehåller många fina miljöbilder: Ovanstående bild illustrerar kapitlet om pälsval.



Den här vackra bilden av det lilla sällskapet återfinns i kapitlet: Kläder - självförtroende



Det här är min favoritbild. Jag tycker att den är underbar! Överskriften är: Sommar i staden



Bilden ovan illustrerar kapitlet: Garderobens planering och sammansättning.

Överst visas ett minimum av kläder som man bara inte kan klara sig utan:"Så mycket måste man minst ha, antingen man är ung eller gammal, lantbo eller stadsbo: Ett kappulster som tål regn (därtill förstås huvudbonad, vantar), ett par bomullsklänningar, ev. i rockmodell, kjol och blus, en snyggare klänning, en tröja, underkläder, nattkläder, strumpor, skor."

Mitten: "Utöver detta blygsamma minimum kan man sedan bygga på med plagg som regnkappa, dräkt, blusar, jumperset, uddakjol, mellanklänning, finklänning, flera bomullsklänningar, tjock tröja, långbyxor, soldräkt, baddräkt, bad- och nattrock och tillbehör som mössor, scarves, väskor, smycken, paraply."

Nederst: "Här visas plagg som gör garderoben fylligare: höst- och vårdräkt, vinterkappa eller päls, aftonklänning (både kort och lång)."

Detaljer från bilden:





Nedan ser du förslag på förkläden för hemmabruk:



Sist men inte minst några bedårande finklänningsförlag:



Lycka till med klädöversynen!

6 kommentarer:

  1. Åh, det verkar vara en fin bok det där!
    Själv så rensade jag faktiskt ur min garderob redan i januari. Kände att det fick vara en fin symbol för det nya året. Men det kan nog behöva göras en gång till. Då kan man ju passa på att rensa ut vinterkläderna, och lägga undan dem, också.

    SvaraRadera
  2. Javisst! Skönt att få undan vinterkläderna! då får man ju plats med en massa sommarklänningar istället;-)
    /Maja

    SvaraRadera
  3. Vilken fin bok du, jag blir riktigt avundsjuk! Jättefina bilder verkligen, men det verkar ju inte vara någon ide att rensa ut vinterkläderna än, jag satt på mig vårkappan imorse och det var inte en bra ide om vi säger så, haha!

    SvaraRadera
  4. Jag har en ny ljus vårkappa med söta små prickar på. Hade den på mig idag, och det var svinkallt, men jag härdade ut ändå;-) Den som vill vara fin... du vet.

    Hoppas att vårsolen kommer på allvar snart!

    /M

    SvaraRadera
  5. Måste bara tipsa dig om

    http://omstil.blogg.se/

    hon har bland annat sytt ett antal hemmakl'nningar!

    SvaraRadera
  6. Åh, tack för tipset, Mylla!

    Den bloggen ska jag kolla in. Låter spännande...

    /Maja

    SvaraRadera