tisdag 2 mars 2010

Sy ett elegant passfodral!


Ett litet syetui med det allra nödvändigaste, är bra att ha för en husmor på resa. Man kan rädda de flesta kläd-olyckor med hjälp av nål och tråd. Vid akutfall är det bara att plocka fram säkerhetsnålen - husmoderns bästa vän...Mitt syetui är rosa. Fint, tycker jag!

Som en fortsättning på gårdagens inlägg med resetema, tänker jag idag visa hur man kan sy sitt eget eleganta passfodral. Ett sådant behöver varje stilfull dam!

Det här behöver du:
Vaxduk med något mönster du gillar (Leta efter stuvbitar, eller gamla utjänta...)
  • Nål och tråd, eller symaskin
  • Ev ett tygmärke eller en annan vaxduksstuv, för dekoration
Gör mönstret utifrån ditt pass:

Rita en rektangel som är lika stor som ditt pass i uppvikt läge. Markera mitten. Lägg till ca 1 cm på långsidorna och 5 cm på de två kortsidorna. Klipp en skåra (1 cm) på var sida om mittenmarkeringen. Nu är ditt mönster klart!

Sy:

Du kan antingen sy för hand eller på maskin. Om du syr på maskin bör du tänka på att vaxduken lätt fastnar. Detta kan du åtgärda genom att sy med ett smörpapper på undersidan. Smörpappret sprättar du sedan bort.

1. Rita av mönstret på vaxduken och klipp ut. Tänk på att klippa upp de små skårorna.
2.Börja med sy en fåll på de två kortsidorna. Vik in 1 cm mot avigan. Sy med raksöm.
3. Vik in 1 cm på långsidorna. Nåla, eller pressa.
4. Vik in de fållade kortsidorna 4 cm, så att det bildas "fickor" för passets pärmar.
5. Sy nu raksöm längs långsidorna, som dels syr igen "fickorna" och också syr fast långsidans fåll.
6. Dekorera eventuellt passfodralet, genom att sy på ett tygmärke eller en liten bit vaxduk i kontrasterande färg.


Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Åh, det här lät ju inte allt för svårt att göra. Till och med för en som inte kan sy. :P

    Men kan du inte ha med lite bilder nästa gång. Så man kan se hur man ska göra. För oss som liksom inte är så duktiga på det där med mönster och tyger och att sy.

    Himla fin blogg är det i alla fall.

    Får man komma med ett förslag till? Kan du inte ha ett inlägg (eller kanske flera?) om olika bra städtips. Och kanske tvättips. Alltså de där hemliga knepen man kan ta till, där man hittar ingredienserna i skafferiet. :P

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Hej, Cornelia!

    Tack för kommentar, beröm och fina ideér. Jag kan komplettera det här inlägget med ytterligare ett, där jag lägger upp fler bilder på de olika momenten + en mönstermall. Ska försöka få till det någon av de kommande dagarna.

    Någon gång under veckan kommer jag också att presentera ett litet korstygnsmönster som jag har komponerat.

    När det gäller städ och tvätt tips så lovar jag att det kommer att komma mycket sådant framöver. Jag har så många ideér för nya inlägg, så det nästan svämmar över:-)Håll utkik, med andra ord!

    Tack för att du tittade in!
    Ha det fint!

    SvaraRadera