lördag 27 mars 2010

Skicka ett påskkort!

Bruket att skicka påskkort uppkom i Tyskland vid förra sekelskiftet. En av sveriges mest kända påskkort-illustratörer är Jenny Nyström, som vi annars känner genom alla de vackra julkort hon skapat. Korten i detta inlägg är tecknade av Adéle Söderberg.

Påskkort är i dagens läge inte lika vanligt förekommande som julkort, och har heller aldrig varit det. Det tycker jag är synd! Dels för att det finns så många vackra motiv att njuta av och dels för att det är ett utmärkt sätt att glädja någon!

Därför är dagens uppmaning från Husmorsskolan: Gå ut på stan och köp det finaste påskkortet du kan finna. Posta det sedan till någon du vill glädja! Jag ska själv ta på mig min regnrock, sätta lillan i vagnen och gå på påskkortsjakt. I vår stad finns en fin liten bokhandel som säljer vykort med äldre motiv. Där ska jag leta... Hoppas att det finns några vackra påskfrimärken också?


Ha en god lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar