lördag 18 september 2010

Baka franska äppelbullar!





Franska äppelbullar... visst låter det poetiskt och vackert? Sådana har jag bakat idag;) Och de här bullarna kommer definitivt att bli en ny favorit för mig. Enkla och rustika. Välsmakande, men utan krusiduller. Så vill jag att ett bakverk ska vara!

Bullarna ska jäsas svalt över natten. Jag gjorde degen på kvällskvisten igår och bakade ut bullarna direkt i morse. Härligt med färska bullar till lördagsfikat;)Och imorgon ska bullarna följa med på skogsutflykt...

Franska Äppelbullar

25 bullar

50 g jäst
2 dl mjölk
2 ägg
1 dl strösocker
1 tsk salt
9 dl vetemjöl
250 g mjukt smör

Fyllning:
3 äpplen

1. Smula jästen i en bunke. Häll på den kalla mjölken och rör tills jästen löst sig.
2. tillsätt ägg, socker, salt och vetemjöl och rör om ordentligt.
3. Rör smöret mjukt och blanda sedan ner i degen. Arbeta degen tills den är jämn och smidig.
4. Låt degen jäsa på sval plats övernatten.
5. Lägg degen på mjölat bakbord, knåda degen och dela den i 25 bitar.
6. Rulla runda bullar och lägg dem i folieformar.
7. Skär äpplena i klyftor och stick ner en klyfta i varje bulle.
8. Låt jäsa i 45 minuter.
9. Grädda mitt i ugnen i 250 grader ca 8 minuter.






Med bullarna skickar jag några franska länktips. Här är mina favoriter:

Itty-Bitty (En fransk 6-barns mamma bloggar om de fina kläder hon syr och stickar till sig själv och sina barn. Bloggen innehåller vackra bilder, mycket stick/sy-inspiration, och en stor portion fransk stilsäkerhet.)
Sandrine et Compagnie (Maklöst vackra stickmönster! Många av dem finns översatta till engelska och kan köpas via nedladdning från sajten. Här finns även några fria mönster.)
Citronille (Så fina franska stick och symönster för både barn och vuxna. En del av dem finns att tillgå på engelska.)
La Droguerie ( Bedårande stickmönster och garner. Tyvärr svåra att få tag på om man inte kan besöka någon av deras butiker i Frankrike...)

Ha en fin lördagsafton!

6 kommentarer:

  1. Bullarna ser mumsiga ut, verkligen.
    Ska kolla in länkarna-
    Ha en fortsatt fin helg
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  2. Gillar din blogg! Många bra tips! :)

    SvaraRadera
  3. Elsamarianne: Ja, de blev farligt goda! Ha en fin helg du också!

    Ida: Åh, vad roligt att du gillar min blogg! alltid kul att höra:) Välkommen tillbaka!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  4. Åh, goda de ser ut! Och himla fina formar har du till dem också.

    /C

    SvaraRadera
  5. Cornelia: Ja, de blev supergoda! De söta formarna hittade jag till min glädje in en liten ICA-butik för ett tag sedan. Prickigt och rutigt är fin-fint;)

    /Maja

    SvaraRadera
  6. Det ser jättegott ut! Jag prövar nu, har just satt degen. Jag undrar om du skalade äpplena. Det ser ut så på bilden. Ska det bara vara en liten klyfta i varje bulle?
    /Mikaëla

    SvaraRadera