måndag 13 september 2010

Virka en tyrolerväst!






Mönster: Lucky Lucy Newborn Vest av Bev Matheson (Free Raverly Download)
Garn: Kilafors svenskullgarn (2-trådigt) från Garntjänst, naturvitt
Strl: 3 år

Den här västen har jag haft i mina gömmor ett tag nu... Jag virkade den i somras efter samma enkla mönster som jag använde till den lilla sjömansvästen. Nu när det börjar bli "yllesäsong" igen tyckte jag att det passade att ta fram den...

Knapparna köpte jag i Salzburg i en knappaffär som hade funnits där i 250 år(!). Det var i samband med min härliga semesterresa till alperna... Alla de vackra, folkliga plaggen som jag såg i butikerna i Österrike gav mig inspirationen till den här västen.

Och här är den alltså; min lilla tyrolerväst. Bandet som passade så bra ihop med knapparna fanns turligt nog i mina gömmor sedan tidigare. Virkmönstret har en enkel struktur som som är lätt att anpassa till olika storlekar och förändra med enkla medel. Tyrolervästen har t.ex. fått knäppning hela vägen medan sjömansvästen bara hade två knappar upptill. Jag tycker om mönster som man kan utveckla och göra något eget av!





Kilafors svenskullgarn är härligt att jobba med. Innan man använder garnet bör man dock tänka på att man tvättar det i ljummet vatten med en gnutta milt tvättmedel och sedan låter det torka. Då blir garnet mjukt och följsamt och "sticket" försvinner.

Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar