tisdag 14 september 2010

Symöte - Sy egna bakdukar!




Välkomna till Husmorsskolans Nya Syförenings möte!

Syföreningens cyber-symöten sker varje tisdag, och den som vill får gärna komma med oss och visa upp sina alster genom att lämna en kommentar med länk till aktuellt blogginlägg! På så sätt kan vi kika in oss varandra och utbyta idéer och kunskap!

Häromdagen insåg jag att mina bakdukar var slut. Fick dem av min moster för många år sedan så de har tjänat väl, men nu var det dags för några nya... Att sy bakdukar är nästan det enklaste man kan göra i sömnadsväg.

Husmorsskolans lättsydda bakduk

Du behöver:

1. Tygbit stor nog att täcka en plåt - jag använde en linnestuv från Klässbols linneväveri, men en klassiker är att sy dem av lakansväv.
2. Vackra band att dekorera med.
3. Sytråd i någon fin färg som passar bra ihop med banden.

Gör så här: Zick-zacka tygbitens kanter. Välj en lite större zick-zacksöm, så att sömmen syns. Sy sedan fast dekorationsbanden med raksöm på något tjusigt sätt. Renklipp längs med zick-zack sömmen (om det sticker ut trådar från tyget). Stryk bakduken.

Nu är duken färdig att placeras över någon god deg som står på jäsning;)

Bakbordet kommer från mitt föräldrahem, vispen är ett loppisfynd och de fina bullformarna hittade jag på en ICA-affär för ett tag sedan...

Hur går det för er andra med handarbetandet? Skänker hösten någon inspiration?

3 kommentarer:

  1. Känns som jag inte får nåt ur händerna nu. Har skaffat ny dator (bärbar igen) och det kräver en massa pyssel för att få igång.
    Vilken fin bakduk du sytt!
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  2. Tack, kul att du gillar mina bakdukar! Hoppas att du får fart på den nya datorn;)

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  3. Roligt att se att du samlar på gamla grejer, som vi 40-talister känner igen. Cyklonvispen har jag fortfarande användning för. Den är så gammal att den ingick i makens ungkarlshuhåll, på 50-talet, när jag fortfarande var barn. Man gjorde grejer som höll på den tiden. Hörde på radion att det har blivit en trend bland unga kvinnor att ta upp husmorstraditioner. Jag undrar lite vad det kan bero på!

    SvaraRadera