torsdag 2 september 2010

Koka äppelkompott med smak av vanilj!



Äppelkompott med smak av vanilj

4-5 portioner

1 kg äpplen (ca 8 st)
1 vaniljstång
8 dl vatten
1 dl socker
saft av en halv pressad citron
ca 3 msk potatismjöl utrört i 3 msk vatten

Klyv vaniljstången på längden och skrapa ur de små svarta kornen. Läng stång och korn i en rostfri kastrull. Skär äpplena i halvor, dela sedan varje halva i två delar. Skär bort kärnhus och skal. dela i mycket tjocka klyftor. Koka upp äppelbitarna med vattnet, sockret, vaniljen och den pressade citronesaften. När äppelbitarna börjar mosa sig är det dags att ta bort kastrullen från spisen. Vispa ner potatismjölet utrört i lite kallt vatten. Låt kompotten sjuda, rör om varsamt. Låt kompotten svalna. Häll upp den i en skål och ställ den svalt tills den ska serveras. Servera gärna med kall gräddmjölk, dvs vanlig mjölk blanda med lite ovispad grädde.


Äppeltemat fortsätter här på Husmorsskolan. Igår kokade jag äppelkompott. Den här gången med smak av vanilj. Kompottkokandet gör mig så nostaligisk eftersom det är en av de efterätter som min mormor ofta gjorde. Hon gjorde storkok och frös in i rengjorda mjölktetror. Och så fick man det som efterätt till söndagsmiddagen, med vispgrädde till. Kompotten serverade i en grön glasskål och åts på gröna glasassietter. Kanske är det därför jag tycker så mycket om färgat glas i brunt och grönt;) Är man född på 70-talet så är man...

Självklart måste jag servera min kompott i grön skål som jag dessutom fått av mormor. Jag gjorde dubbel sats så att jag kunde frysa in lite också. Det här med att frysa in färdiga fruktefterätter som kompott och ingefärspäron är ett bra husmorsknep tycker jag. Sedan är det bara att gå till frysen och hux-flux kan man bjuda på en delikat efterrätt utan nån som helst förberedelse. Bara att vispa lite grädde till...


Med anledning mitt äppelkokande var jag igår på Konsum och försåg mig med användbara ting. Jag hittade den här fina korgen som gör äppelplockandet ännu roligare. Känns helt rätt att plocka äpplen i en korg, och särskilt en sådan här tjusig med dubbla handtag:)


Och så fyllde jag på vårt burkförråd som har sinat under de senaste dagarna. Dels p.g.a. av mitt äppelmoskokande och dels för att vi samtidigt målat vår fasad och därför använt en hel del burkar till penslar och färg. Jag tycker om den här stora typen av burkar med "knäpplock". De rymmer mycket och sluter tätt.


Den lite mindre burken är en annan favorit. Om man kan tänka sig att satsa pengar på en sådan sak som glasburkar är märket "Quttro Stagioni" mitt tips. Även det har jag lärt mig av mormor som alltid använde den här typen av burkar, så länge hon var aktiv. Superbra att förvara sylt i. När man fylt burken med varm sylt, drar man åt locket hårt och ställer burken upp och ner en stund. Då bildas vakum och sylten håller sig längre. Det finns också en bruksanvisning med, där de föreslår att man ska koka de fyllda burkarna i varmt vatten och på så sätt uppnå den här vakum effekten. Har aldrig provat det, men kanske gör det nästa gång. Dessutom är "Quttro Stagioni"-burkarna så fina. På baksidan är de dekorerade med ett fruktstilleben. I serien finns många olika storlekar och också en superfin saftflaska som ser ut som en gammal mjölkflaska i formen (bred hals).

Hoppas att ni har en fin vecka! Vi ses imorgon, då blir det fler äppel-recept!

3 kommentarer:

  1. Klart det ska ätas i färgat glas. Grönt är favoriten. Brunt funkar också. Använder du inte paraffin? sånt som man har ovanpå sylten, och som vi ungar tuggade som tuggummi sen...
    barndomsminnen från femti-talet
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Nej, jag brukar inte använda paraffin. Tycker att sylten brukar hålla sig ändå... Vi gör av med en hel del så ofta står den inte så länge. Men man kanske borde det?

    Hälsar Maja

    SvaraRadera
  3. Receptet på äpplemos är utmärkt. Skulle gärna också få recept på äppleris, som man åt som barn

    SvaraRadera