onsdag 22 september 2010

Blanda din egen salladsdressing!



Det finns ett gammalt italienskt ordspråk som lyder så här:

"För att göra en sallad behöver man fyra personer. En vis man som saltar. En snåljåp som tillsätter vinägern, en generös man för oljan och en galning som blandar salladen."

Just de orden brukar jag tänka på varje gång jag ska hälla vinäger i min dressing. Inte för mycket... Och då brukar det bli bra;)

Så här gör du (på ett ungefär) en klassisk salladsdressing:

1 del vinäger (jag brukar variera mig och använda olika typer av vinäger)
3 delar olja (jag använder alltid olivolja)
salt och peppar

Sedan kan du efter tycke och smak tillsätta något eller allt av detta:

vitlök
fransk senap
örtkryddor

Då har du en god dressing att hälla över salladen. Ett äkta husmorsknep är att blanda mycket dressing på en och samma gång och förvara den i en flaska i kylskåpsdörren. Så finns den där färdigblandad närhelst du behöver den!


Till vänster skymtar min röda pepparkvarn, en trotjänare av märket Zassenhaus. Den är bara bäst;) I åratal hade jag stått och vridit och svurit över slöa pepparkvarnar som jag aldrig lyckades få att fungera, och så fick jag den här röda skönheten av mina föräldrar till en födelsedag. Plötsligt så gick "pepprandet" som på räls! Och så har det varit sedan dess...

Ha det fint!

5 kommentarer:

  1. Ja, det är verkligen bra att blanda mycket på en gång! Håller helt med. Ett annat tips är att blanda dressingen med stavmixer. Då slås den sönder och blandas mycket bättre, och skiktar sig inte. Särskilt om man har färska örter i är det bra. Smakerna kommer fram mycket bättre när örterna mixas. Den där pepparkvarnen var väldigt snygg. Den behöver jag nog också!

    SvaraRadera
  2. Ytterligare ett tips när det gäller salladsdressing är att blanda i lite vatten så att oljan och vinägern blandas bättre. Och jag har ju alltid i italiensk salladskrydda, min favorit! Om man ska förvara dressingen i kylen, så är det ju bra att ha den i en tom vinägerflaska som man sparat (så som mormor hade). Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Kerstin: Vilket bra tips!! Det där med stavmixern har jag inte hört förr. Måste testas! Är helt övertygad om att du också behöver en röd pepparkvarn;)

    Lisa: Åh, tack för ännu fler bra tips! Det där med vatten hade jag glömt... Ska testa det nästa gång jag gör dressing! Italiensk salladskrydda är väldigt gott!

    Vad mysigt att du påminde om att mormor hade dressingen i en vinägerflaska! Det hade jag också glömt... Måste återupptas nu när jag blev påmind!

    Ha det fint!

    /Maja

    SvaraRadera
  4. Italiensk salladskrydda.... innehåller glutamat....bläää

    SvaraRadera
  5. Italienska salladskryddor som finns som mix innehåller massor av socker och jag skulle vilja göra denna mix utan socker. Är det någon som vet hur mycket av alla örter man ska ha för att det ska bli lika gott?

    SvaraRadera