måndag 16 maj 2011

Dokumentera trädgårdsbestyren!


Tidigt i våras fann jag två små böcker för trädgårdsanteckningar i Esters mysiga trädgårdsbutik. Böckerna är utgivna av "The Royal Horticultural Society" och fulla av vackra illustrationer och engelsk hemtrevnad.

Idag när regnet piskade mot rutan, tog jag mig för att göra lite anteckningar om årets sådd. Har aldrig tidigare gjort det. Men nu tänkte jag att det faktiskt skulle kunna vara roligt att föra bok över vad som odlas, hur skörden blir och vid vilken tidpunkt fruktträden blommar o.s.v. Då kan man ju se tillbaka på tidigare somrar under vintrarna när man ska planera inför nästkommande säsong. Kanske man till och med kan dra en och annan slutsats som gör att man slipper upprepa samma misstag från år till år;)

Detta har jag sått/satt hittills:

Ruccola
Grönsallad
Rödsallad

Rädisa
Rödbeta (Polkagrisrandiga)
Morot (Gula)

Bondböna
Blomsterböna

2 olika sorters luktärt
Sockerärt

Rödlök

Gurkört (vit och blå)
Minisolros

När man sår i upphöjd odlingsbädd behöver inte radavståndet vara större än det plantavstånd som anges på fröpåsen. Man kan alltså så mycket tätare än vad man normalt gör i ett trädgårdsland. Tur att det är så! Hur skulle man annars få plats med allt som man vill?



Den här odlingsramen fixade jag i år. Jag skruvade ihop fyra brädor och byggde upp/riktade ramen med stenar eftersom marken som den står på sluttar. Insidan är klädd med marktäckduk för att hålla undan ogräs och rötter. Sedan har jag fyllt ramen med planteringsjord, kompost och gödsel.

Jag odlar en hel del i krukor - tomater, chili, physalis, minipaprikor m.m. Vår tomt sluttar och högst upp ligger en gammal stenmur. Placerar man krukorna vid muren, mognar både tomater och chili nästan som i ett växthus!

Väntar också på två sådana här som jag beställt. De ser jättefina ut, tycker jag! Kommer att smälta fint in i min lilla köksträdgård. Får se vad jag sår i dem? Antagligen lite mangold och kanske mera sallad. Det går ju alltid åt...

6 kommentarer:

  1. Jeg har sådd i dag! Venter spent på om det kommer noe... :)

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt med frösådd? Det kommer säkert vara jätteroligt att titta tillbaka i din trädgårdsbok!

    Själv har jag bara balkong nu för tiden men jag har bloggat om den i några år nu så det hjälper mig att hålla koll på hur saker och ting utveckals år från år. Fast nu för tiden har jag förstås en pyssel/prat-blogg i stället men balkongen får givetvis plats ändå.

    SvaraRadera
  3. Det där har jag också funderat på, att dokumentera vad som växer när och hur mycket. I år minns jag till exempel inte ens när jag sådde förra året, därmed vet jag inte riktigt när jag kan förvänta mig skörd i år.

    SvaraRadera
  4. Vilka bra tips du delar med dig! Särskilt den sista tiden har jag blivit mycket glad för mönster och bilder i Burda Mode (Love affair) och i Quince & Co. (som var helt nya för mig) och Growing bag i dagens inlägg. Mycket inspirerande.Tack!

    SvaraRadera
  5. Åshild: Ja, visst är det spännande att vänta på att något ska titta upp!

    Annefia: Vad mysigt det låter med ditt balkongodlande! Och ja: Det är härligt med frösådd!

    Anna: Precis det jag tänkte: Att om man inte vet vad man gjort tidigare så kan man ju inte dra någon nytta av sina tidigare framgångar och misslyckanden... Så jag ska fr.o.m. nu försöka bli en dokumenterande trädgårdmästare;)

    Hälsningar fr Maja

    SvaraRadera
  6. Kerstin: Vad roligt att du uppskattar mina tips! Det är så trevligt att höra att någon annan gillar sånt som jag gillar:) Det vet man ju liksom inte när man tipsar!

    Tack för uppmuntran!

    Hälsar Maja

    SvaraRadera