söndag 29 maj 2011

Korg i köksträdgården!



Nu har de kommit! De små odlingsramarna av flätad pil som jag beställde för en tid sedan...

Oj, vad nöjd jag är! Pilramarna står på rad en bit ifrån mina stora odlingsbäddar. Nu känns min lilla köksträdgård så där engelskt mysig som jag hade hoppats på! Det blev faktiskt precis som jag hade tänkt mig, ja nästan ännu bättre:)

"Grow in a bag" är ett alldeles ypperligt hjälpmedel om man snabbt vill bygga upp en köksträdgård i miniatyr. Eftersom man odlar i de medföljande innersäckarna spelar det ingen roll vilket underlag de står på. Gillar det här med att man kan bygga små kvarter av dem. Systemet är också väldigt flexibelt, eftersom man kan ändra placeringen från år till år. Kommer att skaffa fler nästa säsong...



I pilramarnas framkant har jag satt lavendelplantor. Det är så trivsamt med väldoftande lavendel lite här och var i trädgården. Klart att jag måste ha en "lavendelhäck" i köksträdgården också. I två av korgarna har jag också sått mangold och lite mer av rädismixen. I mittenkorgen har jag satt ner krasseplantor som jag köpte i box. Har aldrig provat de där boxarna tidigare så det kändes lite spännande att göra det.



Köpte också en box med broccoliplantor. Frågan är bara var jag ska få plats med dem? Måste försöka uppfinna en bädd för dem...



Inte nog med att de tre pilramarna flyttat in i min köksträdgård... Det har också en flätad korg för ogräs och annat rens. Har klurat ut att det vore praktiskt med en "minikompost" i närheten så att jag slipper springa till stora komposten så fort jag ryckt upp ett litet ogräs. Nu räcker det med att jag tömmer korgen där lite då och då istället.

Vackert blev det också! Det är härligt när skönhet och funktion sammanfaller.



Nu väntar jag bara på att sommarvärmen ska återvända... Men tills dess kurar jag i soffan med familj och stickning. Så det går ingen nöd på mig;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar