måndag 9 maj 2011

Trädgårdspoesi!



The kiss of the sun for pardon
The song of the birds for mirth,
One is nearer God´s heart in a garden
Than anywhere else on earth.

- Dorothy Frances Guerney

En solvarm dag för ett antal år sedan strosade jag och min man genom hemtrevliga bostadsområden i den lilla staden Glastonbury i England. Bilderna av de där utsökta engelska trädgårdarna fastnade på min näthinna. Då och då plockar jag fram minnena och drömmer en stund. Det var allt från minsta detalj till helheten som gjorde det hela så underbart - de vänliga människorna, blomsterprakten, de små dammarna och trädgårdsskjulen... Och ni vet ju att jag är löjligt förtjust i det mesta som är engelskt!

På en keramikplatta i en av de där små trädgårdarna stod en liten vers som jag kämpade för att lägga på minnet. Jag tyckte att den var så vacker och liksom sammanfattade hela min egen skönhetsupplevelse. När vi var hemma i Sverige igen fanns bara brottstycken av versen kvar i mitt minne. Men efter en del googlande och sökande fann jag källan och hela dikten igen. Jag förstod också att just den här versen är väldigt vanlig som "trädgårdsdekoration" i England. Damen som skrev den (Dorothy Frances Guerney, 1858-1932)) var poet och psalmdiktare. Hennes mest kända verk är just "God´s Garden" som trädgårdsversen är hämtad ur.

En vacker dag vill jag också ha de här orden på en plakett i min trädgård. Kanske kan jag hitta en på någon framtida englandstripp, eller så får jag helt enkelt beställa den av någon keramiker? Vi får se...


Körsbärsträdet blommar

Helgen har jag tillbringat i trädgården. Nu är sådden klar, jordgubbslandet färdiggrävt och växthus-målningen påbörjad. Fortsätter det så här så kommer den här sommaren att bli helt underbar! Mer detaljer om sådden och min miniatyr-köksträdgård kommer någon gång framöver... Ha en fin söndagkväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar