onsdag 11 maj 2011

Växtkraft!



När jag gläntar på fiberduken och ser en liten rad av salladsplantor titta upp ur jorden, då slår mitt hjärta några extra slag... Att de grott, och faktiskt växer där mitt framför mina ögon!


Squashen är nästa glädjeämne! Plantorna har anpassat sig så fint till "utelivet". Och under dagarna "gonar" de sig i lillans leksaks-växthus av plaströr och plastduk som mamma lånar när hon får...


Visste ni att det finns mynta som doftar och smakar mint-choklad? Jag har inte sett den tidigare, men igår fick en planta följa med mig hem från handelsträdgården. Blir allt något för sommarens desserter, det!


Det är inte sant att rosa och lila inte matchar rött och gult! Inte när det gäller min tulpanrabatt i alla fall... (De röda och gula skymtar i den bortre delen av rabatten.) Tulpanrabatten var tydligen mycket viktig för husets förre ägare (som bodde här i många herrans år), därför sköter jag den lite extra noga. Jag ser de som en hälsning från svunna tiders försomrar...


Bakom körbärsblommorna skymtar det färdiggrävda jordgubbslandet som fått sällskap av en stor planta stjärnflocka och lite kattmynta. Båda dessa växter är så oerhört tacksamma att ha i rabatten!

Växtkraften gör mig mållös.

4 kommentarer:

  1. Nu är verkligen den bästa tiden på året. Det är så mycket spännande som händer i naturen. Jag tänkte så och sätta potatis nu i veckan. Jag ligger steget efter, eller jag tror nästan det är vädret som ligger steget före?

    SvaraRadera
  2. Vilka fina tulpaner! De är så resliga och stiliga. Mina är bara hälften så långa. Jorden är stenhård i år så det måste bero på det.

    SvaraRadera
  3. Jag köpte också den där myntan som doftar mintchoklad i helgen. Nu väntar jag bara på jordgubbarna så jag kan vispa grädde och blanda i myntan... måste bara bli hur bra som helst!

    SvaraRadera
  4. Anna: Ja, i år ligger verlkligen naturen steget före. OCh trädgården exploderar i skönhet innan man själv knappt hunnit få av sig vinterkappan;) Lycka till med sådden!

    Kerstin: Tack! Ja, de verkar bli lite olika till utseendet beroende på var de växer... En del blir långa och ståtliga och andra korta och tjocka. Men alla är de ju tulpaner;)

    100% husmor: Vad roligt att du också har köpt den! Måste vara en av årets nyheter... Grädde med chokladmynta i, det låter sååå gott!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera