måndag 9 maj 2011

Njut av myntathe!



Trots att det flesta av trädgårdens ätbara inslag fortfarande bara är frön i jorden eller blommor i ett fruktträd, finns det tack och lov läckerheter att skörda redan. I en zinkbalja intill kryddlandet växer tre sorters mynta. Som jag skrev tidigare så har myntan en otrolig växtkraft (det är därför det är bäst att odla den i ett separat kärl)! Mina plantor har redan intagit större delen av baljan;) Därför passar det fint att börja skörda de små väldoftande bladen.

Att göra myntathe är lätt som en plätt och väldans gott! Dessutom är det världens bästa pausdricka när man behöver pusta ut efter ett arbetsamt trädgårdspass. Om sommaren gör jag theet av färska blad. På hösten kan man torka bladen för att på så vis kunna avnjuta theet även på vinterhalvåret.

Myntathe

Värm vatten. Häll upp i mugg eller glas. Lägg i ett par tre färska myntablad och en klick flytande eller fast honung (flytande akaciahonung rekommenderas!). Låt dra någon minut. Njut!

Framöver kommer jag att återkomma med fler tips på vad man kan göra av sin mynta! Tills dess får ni dricka mycket the:)

2 kommentarer:

  1. Hej! Ett hett tips är att man lägger rejält med blad i det ganska lite, men kokande vatten, i kastrullen, och låter dra. Sedan häller man det i ett (värmetåligt!!!) glas som man först fyllt med isbitar. Isbitarna smälter genast och man får ett härligt is-mynta-té. Mmmmm!

    SvaraRadera
  2. Jaa, myntate är vårt favoritte. I år ska jag odla mynta på balkongen, så vi kan njuta hela sommaren.

    SvaraRadera