söndag 22 maj 2011

Gör din egen syrenbloms-olja!






När syrenerna blommar får jag alltid en känsla av att jag skulle vilja stoppa tiden! Det är något överjordiskt med skönheten i blomningen och doften. Något som inte går att fånga - varken med kamera eller i burk. Ändå gör jag mina tappra försök. År efter år... Antagligen för att jag då inte känner mig fullt lika vemodig när jag tänker på att blommorna snart ska vissna igen.

Förra året gjorde jag syrenbloms-socker. Här hittar du en beskrivning på det.


I år prövar jag att göra syrenbloms-olja. Har en liten idé om att jag eventuellt skulle kunna använda oljan till strykvatten eller parfym sedan. Vi får se om det funkar...

Syrenbloms-olja

1 dl rapsolja
1 stor näve syrenblommor (väl rensade, eventuellt mortlade)

Häll 1 dl olja i en glasburk (gärna av mörkt glas). Fyll burken med syrenblommor. Låt stå i ett mörkt och svalt utrymme i 2 veckor. Sila oljan genom ett kaffefilter. Häll upp på flaska.

Nu ska jag ut i trädgården och njuta av blomningen så mycket jag någonsin kan! Ha en fin söndag!

7 kommentarer:

  1. Meeen så roligt att du gör ett inlägg om syrener! Håller precis med dig att man vill stanna tiden just nu i syrentid!! Ska skynda mig att göra syrénolja imorgon!!!

    SvaraRadera
  2. Makena: Vad roligt att fler känner som jag gör för syrener! Lycka till med oljan! Blir spännande att se vad det blir av den...

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  3. Åh så trevligt, syrener luktar ju så gott...jag hade faktiskt tänkt göra syrenblomssaft i år...såg ett recept på nätet för något år sedan men kom inte till skott då...(hoppas jag hittar det igen, för det var väl inte du som hade det receptet förresten??) minne guldfisk...

    men den där oljan var ju smart..bra att ha i badet... Åh, kanske borde göra lite jag med..för jag badar mkt och älskar syrendoft, nästan lika mkt som rosdoft... :)

    / Olivia

    SvaraRadera
  4. Jag brukar göra utdrag av blommor och örter i olja. Gardenia är en favorit. Ska bli intressant och se om du kan bevara syrén doften. Har aldrig provat själv för enligt många som håller på med naturkosmetik och parfymer så finns det två dofter som inte går att bevara, syrén och liljekonvalj.( liljekonvaljen är ju dessutom giftig.) Men det vore ju fantastiskt om det fungerar.
    Här i norr har inte syrénerna börjat blomma ännu.Men jag längtar efter doften.

    Gjorde syrénsaft på Ungersksyrén förra året. Men kastade allt. Det smakade inte alls bra. Kanske använde jag fel syrénsort eller fel recept.

    / Hella

    SvaraRadera
  5. Olivia: Åh, syrenblomssaft låter ju alladeles underbart! Måste leta efter ett sånt recept (för det var inte jag som hade det;)

    Bra idé att använda oljan i badet! Den som ändå hade ett badkar...

    Hella: Hi, hi, då får vi se! Kanske inte blir något av min syrenolja. Men ett försök är det värt iaf. Har faktiskt läst på flera ställen att det ska gå, så vi får se... Gardenia-olja låter ljuvligt!

    Ungersk syren har väl inte samma starka doft som vanlig syren? Eller minns jag fel. Kanske var det därför saften inte blev bra?

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  6. Jag skall pröva receptet på syrénolja. Vill ge en kommentar om syrenblomssaften. Det skall vara bondsyrén (ljuslila) inte mörklila (ungersk) den är GIFTIG.
    Hur som helst så är det en fräsch saft som blir bättre år 2. Man kan använda samma recept som fläder.
    Hälsningar Kristina

    SvaraRadera
  7. Tack för tipset om syrénoljan! Jaghittade just en engelsk artikel som påstår att syrén är viktig inom folkmedicin. Främst när det gäller andningsbesvär, som bronkit o astma + njursten(!) och reumatism, sårläkning o migrän. Det du! Har haft lunginflammation ett dussin ggr, liksom bronkit o har migrän, så den där syrénoljan är som gudasänd ;-)

    SvaraRadera