lördag 8 januari 2011

Titta in i mitt kök, del 1!


Foto: Ingmar Norlén för Minnenas Journal

En del av er läsare har frågat efter fler bilder från mitt kök. Och här kommer ett första inlägg på det temat. Gör en liten följetong av det, tror jag...

I köket där jag och min familj huserar är det mesta av inredningen intakt från det att huset byggdes i mitten av 1920-talet. De förändringar som gjorts skedde under tidigt 1980-tal då den gamla diskhon och vedspisen ersattes av en modern diskbänk och en elspis. Men eftersom vi har ett "tvillingkök" på samma våning (vårt hus byggdes som ett hyreshus med fyra lägenheter) som är helt orört vet vi exakt hur det har sett ut. Tvillingköket fungerar som grovkök/hobbyrum och där har jag min syplats.



Porslinsknoppar, skåpvred och gångjärn fungerar lika bra idag som när köket byggdes. Jag kan känna en sådan vördnad inför de här gamla detaljerna...


Högskåpet rymmer mycket, eftersom en stor del av utrymmet från golv till tak utnyttjas. Till höger skymtar den moderna diskbänken. I dörröppningen ser ni varmhallen och utanför den ligger det kalla trapphuset som förbinder husets tre våningar.


Fin fasning på högskåpet.


Den lilla hurtsen för bestick har min man byggt. Det fanns inga andra lådutrymmen i köket och då klurade vi ut den här lösningen. Hurtsen är byggd som en enhet i sig, och kan lätt plockas bort om man skulle vilja återställa skåpet igen. Vi trivs dock väldigt bra med den! Min man använde sig av den här lådtypen och den här när han byggde hurtsen. De går också att bära med sig när man dukar eller plockar med disk. Praktiskt! Porslinsknopparna köpte vi på Indiska.


Bänkytorna är slitna och under den senaste kulören skymtar tidigare färglager. Jag tycker det är fint!



Jag hade inte hjärta att plocka bort den gamla "tavelkroken" som satt på sidan av skåpet när vi flyttade in. Där hänger nu en blå sil som jag tycker mycket om. Brickorna (den gula och den blå)är båda loppisfynd av samma fabrikat (tror att de är Nils-Johan?) Modellen heter "Monika" precis som min svärmor.


Mer än en gång har jag fått frågan av folk som hälsat på oss: Hur jag står ut med att arbeta i ett så här gammalt kök? Dvs - få bänkytor, liten diskbänk, låg arbetshöjd osv. Svaret är att jag trivts så bra sedan den första gången jag klev in här, så jag har aldrig funderat på något annat alternativ. Istället inriktar jag energin på att hitta lösningar på eventuella praktiska problem. Som t.ex. hurtsen jag berättade om tidigare, eller köksön med bra arbetshöjd som står mitt i köket...

Dessutom är vissa saker t.o.m. bättre i ett gammalt kök än i ett modernt. Som det välsignade skafferiet, t.ex. Sväljer hur mycket som helst och fungerar som extra kylskåp så här års.

Det var allt för denna gång. Kommer fler inlägg från köket framöver...

Ha en fin helg!

7 kommentarer:

  1. hej.. .. du ser ut att ha ett alldeles underbart gammalt kök. Mysigt som få och kul med egna lösningar på det praktiska. Nilsjohanssbrickorna kände jag igen.. Min mamma har en vit och en röd..som används ofta:)..ska bli spännande att följa köket.. Ha de..Pia

    SvaraRadera
  2. Hej, förstår verkligen att du är glad i köket det skulle jag också vara om jag hade ett sådant. Ha en fin dag/Gela

    SvaraRadera
  3. Hej, vad kul att se ditt kök.
    tycker du har en jättefin blogg med intressanta fakta blandat med personliga reflektioner.

    Ha en fin dag//Eva

    SvaraRadera
  4. Oj så vackert !! Jag kände oxå igen brickorna från min barndom :-) Kul att se hur du bor.
    Malin

    SvaraRadera
  5. Vad roligt det är att läsa om ert hus. Jag blir glad av att läsa om när någon bevarar det som finns i ett gammalt hus. Tänk att ert kök är mer än 80 år gammalt... Otroligt. Dessutom platsbyggt och i gediget trä. Byta ut det mot ett IKEA-kök? Aldrig säger jag! (och som haft turen att få bo några lägenheter med gamla bevarade kök, hur vackra som helst)

    SvaraRadera
  6. Pia: Igår hittade jag en röd NilsJohan bricka också! Köpte den i den lilla mysiga antikaffären som ligger avanför ramaffären i stan. vet du vilken jag menar? Så nu har jag tre, alltså en samling;)

    Kul att du uppskattar vårt kök!

    Gela: Fint att du också gillar det!

    Eva: Vad roligt att höra att du uppskattar min blogg! Det betyder mycket med sådan fin feedback!

    Malin: Gjorde du! Vad kul. De där brickorna måste funnits i många hem, eftersom flera av er känner igen dem!

    Toktova: Man kan hoppas på att fler och fler kommer att uppskatta det gedigna i en platsbyggd träkonstruktion! Istället för att bara "blåsa ur" och ersätta med bräckliga nyproducerade alternativ...

    Roligt att du uppskattar vårt kök!

    Hälsningar fr Maja!

    SvaraRadera
  7. Jag gillar ditt gamla kök jättemycket, så många välbevarade detaljer!

    Vårt kök ärutrivet av tiigare ägare och det moderna är ganska smäckigt i konstruktionen på många sätt, med sina evigaspånskivemoduler.

    Tipsar förresten alla "husmödrar" med pastelliga kök att titta in i min blogg där det finns en antik bakpryl att tävla om!
    http://regnavdagar.blogspot.com/2011/01/tavling-vinn-en-pastellig-retro.html

    SvaraRadera