torsdag 13 januari 2011

Baka grova scones med torkade aprikoser!



Här kommer ett recept på fruktiga scones av lite grövre variant som jag fantiserade ihop häromdagen. De blev riktigt goda, om jag får säga det själv;) Jag hade i en halv påse torkade aprikoser som fanns kvar efter julbaket. Naturligtvis kan aprikoserna uteslutas alternativt ersättas med russin eller någon annan torkad frukt man har hemma...

Husmorsskolans grova scones med torkade aprikoser

Ingredienser:

6 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 dl rågkross
4 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1/2 påse torkade aprikoser, hackade i russin-stora bitar
4 dl mjölk
50 gram smält smör

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Blanda alla torra ingredienser och de hackade aprikoserna i en bunke.
3. Tillsätt mjölk och smält smör och arbeta snabbt ihop till en kladdig deg.
4. Klicka ut degen i fyra högar direkt på en bakpappersklädd plåt. Strö på lite havregryn och klappa ut varje del till en rund kaka. Skär varje kaka i fyra delar och nagga dem med en gaffel.
5. Grädda mitt i ugnen 10 - 12 minuter.
6. Låt sconesen svalna på ett galler. Bryt dem i bitar.





I det här inlägget hittar du ett klassiskt recept på engelska scones! Fina till kvälllsthéet de också:)

Ha en bra torsdag!

6 kommentarer:

  1. måste testa till helgen

    SvaraRadera
  2. Hos mig är det biscotti och bröd som gäller idag. Min man vägrar torkad frukt. Sån är han.

    SvaraRadera
  3. Tack för ett roligt recept, kvälls-te-fikat är fixat :)

    SvaraRadera
  4. Anonym: Kul. Lycka till!

    Dorro: Åh, biscotti är en av mina favoriter! Torkadfrukt-vägrare känner jag flera;) Sånt är livet!

    Karin: Kul att du gillade! Hoppas fikat blir gott!

    Hälsningar fr Maja

    SvaraRadera
  5. Låter jätte gott! Måste prova med en gång! :) Tack!

    SvaraRadera