onsdag 19 januari 2011

Piffa upp köttfärssåsen!



För många av oss är nog köttfärssås en av vardagens trognaste följeslagare;) Räddningsplankan för den som tappat alla middagsidéer... Ett tacksamt alternativ för både små och stora!

I vårt hem lagas den alltid på en höft, men oftast med en klick cremé fraiche som avrundning mot slutet. Det tycker jag gör susen! Precis som en liten nypa socker... Det är förresten ett husmorstips man kan tillämpa på alla rätter som innehåller tomat. Socker gör tomatsmaken mindre syrlig och mera söt. Ja, lite mildare helt enkelt!

För en tid sedan hittade jag konserverade körbärstomater i matbutiken. Och de är mitt tips på hur man kan piffa upp sin köttfärssås. Det är ju onekligen roligt om man kan hitta bra sätt att variera rätter som man lagar ofta! De små tomaterna fick ersätta det sedvanliga tomatkrosset och vips så kändes köttfärsåsen ny och spännande igen!



De fina konservburkarna rengjorde jag och sparade inför vårens sådd av kryddörter. Då kommer de väl till pass! I höstas använde jag dem också som stöd för mina torkade äppelringar. Den lilla hyllbårdsduken med knapparna har jag sytt/virkat. Här kan du läsa mer om den.



Här är några fler tips på hur man kan variera sin köttfärssås:
  • Riv över parmesanost
  • Klipp ner någon färsk kryddört mot slutet av tillagningen
  • Smaksätt med lite senap
  • Tillsätt färska champinjoner som du fräser tillsammans med löken
  • Använd rödlök eller shalottenlök istället för gul lök

Vill också avsluta med att tipsa om den här fantastiskt goda saffrans-köttfärssåsen som ingick i pajen jag lagade innan jul!

Nu vill jag veta om ni har några knep för att lyckas med er köttfärssås?

14 kommentarer:

  1. Jag blev hungrig av dina underbara bilder!

    Här i Italien finhackas lite morot i såsen - undrar om det inte har samma effekt som ditt socker, förresten, åtminstone tycker jag det. Smaken blir lite "rundare", liksom. Tomaterna ska helst vara färska, skalade og fria från frön, men det har man ju inte tid att pilla med sådär till vardags! Burktomater går utmärkt! Lite selleri ska också i, samt gärna en näve finhackad pancetta (eller bacon, om man inte hittar pancetta) - den går i grytan först, sen grönsakerna - finhackad morot, selleri och lök - och sen färsen helt till slut, och när den är brynt ska tomaterna i.

    Sen ska såsen småputtra på spisen halva morgonen, och alldeles på tampen slängs i ett halvt glas vitt eller rött vin - vad man har. Såsen ska vara tjock som gröt ungefär när den är klar, inte som sås. Det ska räcka med ungefär ett par dl sås till 1/2 kilo pasta, och den ska röras i innan man serverar.

    Alltid trevligt att titta in hos dej! :)

    SvaraRadera
  2. här är det mannen som lagar mat, vi har också i cremefraiche, dessutom en klick på toppen vid servering. annars har han även i både fintärnade morötter och selleri, ger en mindre köttfärsig sås men minst lika mättande =)

    SvaraRadera
  3. Jag brukar klicka i en rågad tsk Sambal Oelek i köttfärssåsen och en liten skvätt grädde + lagerblad... och krydda med kryddpeppar och örter + vitlök, naturligtvis... Gud vad hungrig jag blir... fniss... dags för lunch snart med andra ord!

    SvaraRadera
  4. Jag använder ibland balsamvinäger för att göra såsen lite mer spännande. Även torkade trattkantareller som jag stöter fin i mortel är en trevlig krydda i köttfärssåsen :)

    SvaraRadera
  5. Jag brukar ha i lite sweetchili sås, då får man både sötma och lite styrka på samma gång. Och när jag lyxar till det ordentligt så åker grädde eller fet creme fraiche i. Till vardags brukar jag ta hälften färs och hälften finrivna morötter, drygar ut bra och blir gott! Åh, nu blev jag minsann riktigt sugen.. ;) Kram!

    SvaraRadera
  6. Jag gör nog olika varje gång tror jag men en favorit är att lägga i Bonjourost. Vitlök gärna men det går med andra smaker också. Det blir väldigt gott tycker jag.

    SvaraRadera
  7. Tack för all inspiration,just vad en sån som jag behöver! Tyvärr har jag inga tips att komma med själv, men ska pröva dina : ) Helt ljuvlig den virkade hyllbården!

    SvaraRadera
  8. Anonym: Åh, vilken höjdare med tips enda från Italien - pastans förlovade land!! Vilken fin beskrivning du gav. Jag längtar efter att laga mat;) Ser ett italienskt lantkök framför mig... med gasspis, rutigt stengolv och en hög arbetsbänk i mitten... Härligt att drömma sig bort ibland:)

    Tack för att du delade med dig av dina kunskaper! Jättespännande!!

    Mylla: Jag tycker morötter i köttfärssås är toppen! Selleri har jag aldrig provat. Spännande!

    Gerda-Thyra: Den där varianten lät god. Sambal oelek ger ju så fin smak... Lagerblad, det måste jag prova någon gång!

    Karin: Trattkantareller, åh vilket bra tips! Det ska jag testa nästa gång. Har ju en burk torkade i mitt skafferi. Balsamvinäger var också nytt för mig. Har aldrig testat det i köttfärssås...

    Emma: Åh, vad många bra tips! Sweet chili, det var smart... då får man ju sötman också. Den ekologiska feta cremefraichen är farligt god;) den måste du testa om du inte har gjort det förr! Morötter är en höjdare, håller med!Kram!

    Dorro: Tack för tipset! Det har jag aldrig hört förr. Spännande med nya idéer...

    Krisses hantverk: Kul att du blev inspirerad! Och roligt att du tycker om min hyllbård! Jag är väldigt svag för den själv;)

    Alla: nu har jag samlat på mig många idéer inför nästa köttfärssås-kok. Längtar efter att prova en massa olika smaksättningar... Tack alla!

    Hälsningar fr Maja!

    SvaraRadera
  9. Har just lagat maten (inte gjort på ett tag för det är besvärligt att stå så länge). Vad vi åt? Just den rätten du visar på bild (utom tomaterna) men samma pasta! Jag hade lite mascarpone som fanns hemma och laktosfri matlagningsgrädde. Inga tomater men ketchup. Till det en guacamole (med tärnade tomatbitar förstås).

    SvaraRadera
  10. Jag brukar ibland laga denna köttfärssås. Låt hela eller krossade tomater puttra tillsammans med kalvfond, rödvin, en skvätt grädde, rivna morötter, hackad lök och vitlök. Mixa allt med mixerstav och blanda med fräst köttfärs. Krydda med färska eller frysta kryddor, mald ingefära och kanel. Super gott! Har tyvärr inga mått utan man får prova sig fram och höfta lite. Jag kallar den Malins Köttfärssås då min vän Malin alltid gör den!!

    SvaraRadera
  11. Mannen hade i balsamvinäger i dagens köttfärssås, (han hade inte läst här och jag hde inte sagt nåt heller) men tyvärr funkade inte pipen i flaskan som den skulle så det blev lite väl mycket...

    SvaraRadera
  12. 4U2 och Jenniy: Tack för att ni fyllde på med fler bra tips!! Vilken inspirations kick det här var;)

    Mylla: Oj, då... inte bra med för mycket av det goda;)

    Hälsningar fr Maja!

    SvaraRadera
  13. För att piffa till min köttfärssås vid speciella tillfällen händer det att jag tärnar ner lite brieost som får smälta och puttra ihop med såsen. Briens vita yta kan ge lite skarp smak som därmed kan väljas att ha med eller inte beroende på egen och gästernas smak för dagen.

    SvaraRadera
  14. Tack Jonas! Vilket spännande tips! Har aldrig hört talas om den varianten tidigare... Måste testas vid något festligt tillfälle!

    Hälsar Maja!

    SvaraRadera