måndag 31 januari 2011

Vanilj i olika former!



Vanilj är en smaksättare som utvinns ur vaniljsläktet (Vanilla), som växer naturligt i tropiska och subtropiska områden i Amerika, Afrika, sydöstra Asien och västra Oceanien. Namnet kommer av spanska och betyder "liten kapsel".

Källa: Wikipedia

För oss som är intresserade av matlagning och bak är vanilj en viktig vara. Med en gnutta vanilj kan man sätta piff på det mesta! Naturlig vanilj saluförs i tre former:

1. Som hela stänger
2. Som puder på burk (hela frön, ibland utblandade med socker, stärkelse eller andra ingredienser)
2. Flytande extrakt (alkohollösning)






Häromdagen fann jag det här spännande vaniljpulvret i vår matbutik. Det är inte utblandat med socker och andra tillsatser (som vanligt vaniljsocker) utan rent koncentrat. Därför ersätts den ursprungliga mängden i ett recept med ungefär hälften av vaniljpulvret. Bourbon-vanilj kallas vanilj från Indiska oceanens öar, som Madagaskar, Komorerna, och Réunion som förr hette Île Bourbon). Vaniljpulvret var till min stora glädje också ekologiskt och kravmärkt. Roligt med sådana här intressanta nyheter i butikshyllorna!



I den här burken förvarar jag mitt "vanliga" vaniljsocker. Fick den vid någon reklamkampanj för många år sedan... När jag köper vaniljsocker brukar jag köpa de dyrare sorterna, som innehåller äkta vanilj och inte vanillin (som är ett syntetiskt framställt smakämne.)



Det här flytande vaniljextraktet är en annan favorit! Använder det då och då, framförallt när jag bakar.

Att göra eget vaniljsocker:

En annan variant är att, istället för att slänga stången när du har skrapat ut fröna för att använda dem, delar du den i mindre bitar och lägger dem tillsammans med socker i en glasburk. Efter några veckor har du ett utmärkt och billigt vaniljsocker.

Trevlig söndagkväll!

8 kommentarer:

  1. bra tips på att göra eget vaniljsocker är även att lägga en vaniljstång i en burk med 2 dl sprit i. låt den sedan stå i ett par veckor så har du eget vaniljextrakt.

    SvaraRadera
  2. Använder också bara riktig vanilj men jag måste vara petimeter och säga att vanillin inte är syntetiskt utan även det räknas som ett natur identiskt arom. den mest "naturliga" dvs den som liknar riktig vaniljaromen mest utvinns faktiskt av rötved från gran. men det känns ju inte mer naturligt för det =/ Finns säkert syntetiskt också men rötved ska vara det billigaste...Betalar gärna några kronor extra för äkta vara.
    Har samma burk som dej till vaniljen, en för bakpulver också. Måste prova den nya vaniljen du hittat likaså den flytande. Nya saker för mej. Hittar man dem på ICA??
    Kram Marja

    SvaraRadera
  3. Hej Maja!
    Jag brukar använda mina urskrapade vaniljstänger till att göra eget vaniljsocker. Jag mixar dem med vanligt strösocker tills det blir ett fint prickigt pulver. Lärt mig det av Jamie Oliver. Underbart....
    KRAM Anna

    SvaraRadera
  4. Kryddiga damen: Tack för det spännande tipset!

    Marja: Du har helt rätt i ditt påpekande! Den mest "vaniljlika" vanillinen utvinns ur rötved och är alltså naturidentisk. Men precis som du skriver: Det känns inte så mycket bättre för det;)
    Jag köper både vaniljextraktet från Dr Oetker och vaniljpulvret på Konsum. Jag har också bakpulverburken! väldigt praktiska, de där burkarna... Kram!

    Anna: Tack! Vad bra att du fyller på med tips på hur man kan göra eget vaniljsocker! Jamie O. kommer alltid med bra råd. Kram!

    /Maja

    SvaraRadera
  5. Hej Maja! Jag köper också det ekologiska vaniljpulvret -- och burken får stå framme för att den är så söt!
    Såhär skriver Therésia Erneborg (Söta saker) om hemmagjort vaniljsocker: http://sotasaker.com/vaniljsocker/
    (Beskrivningen är med i hennes bok också, det var därför jag kom ihåg den.)
    Jag har inte testat, men hon sa att det motsvarar vanillinsocker i styrka så att man kan byta utan att justera mängden.
    Hälsningar från Anna

    SvaraRadera
  6. Anna: Ja, visst är burken söt! Blev så förtjust i den. Känns som en bonus när förpackningen till en bra vara också är fin! Tror att jag läst om vaniljsockret på Söta Saker förut, men tack för att du påminde mig. Roligt med så många olika tips på hur man kan göra eget vaniljsocker/-extrakt.

    Hälsningar fr Maja!

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Själv är jag galen i vanilj, så mycket att jag nu importerar själv, direkt från odlaren.
    Kolla gärna in:
    http://webbshop.niclasdeli.se/

    SvaraRadera
  8. Vaniljaromen i Vaniljsocker är en blandning av naturidentisk vaniljarom som utvinns ur granved (lignin) och vanilj som utvinns ur vaniljstänger från vaniljorkidén hälsningar parlansmagi.se / välkomna in

    SvaraRadera