fredag 28 januari 2011

Två husmorstips!



Under mina studieår jobbade jag om somrarna som frukostvärdinna/städerska på hotell. Det var ett hårt arbete som bl.a. resulterade i ömma fötter, trött rygg och en hel del lärdomar... T.ex. fick jag lära mig hur man gör äggröra till 150 personer, stoppar ett täcke i ett påslakan på snabbast möjliga sätt och hur man får ett handfat så skinande rent att även den mest kräsne gäst blir nöjd.

Idag vill jag bjuda er på de två bästa knepen från den tiden:

1. Gå aldrig från ett rum till ett annat utan att samtidigt bära med dig något som behöver förflyttas, t. ex. smutsig disk, mat som ska dukas fram, ett saltkar eller vad som nu är aktuellt. Genom detta effektiviseras arbetet avsevärt. I hemmet kan det t.ex. innebära : Du befinner dig på övervåningen men är på väg ner för att hämta din mobiltelefon. På vägen ner passar du på att ta med dig en trave tidningar som ska läggas i återvinningen... Man gör det alltså till en vana att alltid bära med sig något som behöver förflyttas. Vi skulle kunna kalla det: "att slå två flugor i en smäll"! När den här tekniken tillämpas märker man knappt att man jobbar, eftersom lite i taget blir mycket till slut...

2. Närhelst du har några minuter över i köket (t.ex. om du står och väntar på spaghetti som kokar eller en kaka som gräddas.) Gör en runda med din disktrasa och lite rengöringsmedel. Torka av öppna ytor som hyllor och bänkar. Sikta in dig på de ställen som du sällan kommer åt genom de dagliga städrutinerna. Precis som i tips nr. 1 kan du på detta sätt sprida ut städandet så mycket att du nästan inte märker att du gör det. När kökets ytor hålls rena och fräscha är det ju också roligare att vistas där!


Duken kommer från min svärfars föräldrahem. Den är tillverkad av fyra kökshanddukar som sammanfogats med spets. Så fint och rörande tycker jag. Bästa sortens återbruk och fantasirikedom!

Ha en fin fredag!

9 kommentarer:

  1. Av någon anledning tycker min hjärna att "äkta" kökshandukar skall vara som den du visar. Rött och vitt. Rutor eller ränder eller både och. Ha en fin fredag.

    SvaraRadera
  2. Enkla tips men väldigt smarta!

    SvaraRadera
  3. Smarta tips helt klart. Så har jag alltid gjort. Två andra tips när kommer till städning som jag har är: 1.Sitt inte i reklamen när du ser på tv. Passa på att städa något då. Det är ändå inte bra att sitta ner för långa stunder. 2. Ta en kvart varje kväll till städning. Det gör att man vaknar till ett renplockat hem. Då kan man dra över med dammsugaren och hemmet är färdigstädat. Men absolut viktigast: Var sak har sin plats.

    Jag tycker ju om att städa. Ser det faktiskt som ett nöje så jag har hur många tips som helst för att lyckas med ett välstädat hem.

    Trevlig helg på dig Maja! kram

    SvaraRadera
  4. Bra tips! Måste erkänna att jag gärna far runt i lägenheten i onödan. Märker dock att det blir fler "tomhänta" sträckor när man bor i en liten lägenhet i jämförelse med om man har ett hus.

    Ett till tips jag kom att tänka på tack vare de fina bilderna på duken: att man aldrig ska stryka knypplad spets. Blev mycket förvånad när knypplingsläraren sa det, men eftersom spetsen är tre-dimesionell så förlorar den djup om man pressar den. Istället ska den ångas och dras. Har dock spetsen av misstag blivit struken så kan man nog fortsätta att göra så, den är på ett sätt redan förstörd då.

    SvaraRadera
  5. smarta tips
    jag är också en gammal hotellstäderska
    fortfarande bäddar jag på hotell vis smile
    men jobbet kostade mig diskbrock+ dålig lön smile
    men jag lärde mig mycket.
    och fortfarande har jag daglig städmatreal i en box jag bär med mig.det är en smart tips för att slippa springa fram o tillbaka.
    har en för kök och en för badet
    inte stryka knypplat??
    tack erika för det tipset nu vet jag vad som blivit fel

    SvaraRadera
  6. 4U2: Rött och vitt är ju klassiskt och hur mint som helst! Har en röd och vit rutig duk stor duk som jag tycker så mycket om! Den passar både till jul och på sommarens saftkalas! ha en fin lördagkväll!

    Marja: Tack! Hoppas de kan vara till nytta:)

    Dorro: Du är ju proffs, det hör jag! Vilka bra tips det där med reklampauserna och kvarten på kvällen! Att var sak har sin plats lärde jag mig av min morfar som var expert på det;) Kram!

    Erika: Mycket intressant med tipset angående knypplad spets och strykning. När det gäller den här duken är det i o f s kört sedan länge... Har som sagt var fått den efter min svärfar, och den har nog varit struken många gånger. Men det är ju jättebra att veta inför framtiden, om man stöter på någon knypplad spets...

    Anonym: Det med olika boxar för städgrejorna tycker jag var ett toppen tips! Vad lustigt att du också har jobbat på hotell förr. Håller med om att lönen inte var nån höjdare;)

    Hälsningar fr Maja!

    SvaraRadera
  7. nu blir jag nyfiken, hur får man handfatet så där perfekt?

    SvaraRadera
  8. Carolina: Hihi;) Jo trixet är att man städar med flera trasor d v s en för grovrengöringen och en som man använder för att "putsa upp" porslinet sist av allt. Till "putstrasa" brukar jag använda en uttjänt frottéhandduk. Den ska vara torr. Så sprayar man en gnutta rengöringsmedel och putsar. När man grovrengör ska man vara noga med att få bort smutsen från metallringen där vattnet rinner ner och kranen (alla skrymslen och vrår). Kranen ska också putsas tills den blänker, med den torra trasan. Då ser det ut som ett lyxhotell sedan

    Hälsningar fr Maja

    SvaraRadera
  9. Ett till städtips, från en som varit hemma i fem år med barn, och har en pedant läggning från början!

    Ha en "morgonrunda". Detta har jag (nästan alltid)lyckats upprätthålla fast jag numer jobbar och ska ha iväg två barn till dagis varje morgon. Direkt när man vaknat och gjort andra morgonbestyr (för mig kommer dusch o påklädning före, frukost och kaffe efter, om jag får välja) tar man ett "varv" i hemmet. Bäddar sängar, plockar undan leksaker, kläder etc, tömmer diskmaskinen, kör igång tvätten. För mig, som har stort hus, tre barn, och, måste sägas, en slarvig make, tar detta inte mer än MAX en halvtimme,oftast bara en kvart. Belöningen är när man kommer hem från jobbet och direkt kan ta tag i det man tänkt, nöje eller arbete, och slipper "bara" plocka, tvätta etc,först! (och, bara så ni vet,det är helt ok att sätta på bolibompa en stund för nyvakna barn medan man tar varvet ;)).

    SvaraRadera