måndag 10 januari 2011

Inte utan min Röda Clara!


Titta vad jag fann under ett hastigt loppisbesök i lördags! Den felande länken i mitt kök: En helt oanvänd "Röda Clara 2000" i orginalförpackning. Röd och grann, som sig bör!






Den här versionen av "Röda Clara 2000" formgavs av Rolf Sinnemark 1986 för Nilsjohan och belönades (som man kan läsa på förpackningen) med utmärkelsen, Utmärkt Svensk Form. Det fiffiga med konstruktionen är att konservöppnaren kan fästas i vilken riktning som helst (se bilden nedan). Det var så härligt att packa upp och montera den skinande nya "claran". Som alltså väntat på att få komma till användning sedan 1986(!)

Någon som vet hur länge "Röda Clara 2000" tillverkades? Kände inte till den förrän jag fann detta exemplar i lördags... Jag blev så förtjust i den rundade formen som faktiskt påminner lite om hur 50-tals modellen såg ut... Fast den var delvis gjord av gjutjärn tror jag?





Från Nilsjohan kommer också de här tre brickorna som ni kanske skymtade på ett foto i bloggen häromdagen. De är nya köksfavoriter för mig. Både praktiska (med sina höga kanter) och vackra. Det började med att jag hittade den gula för några kronor på en loppis, sedan sprang jag på den blå och blev så glad att etiketten fortfarande satt kvar under. Genom den fick jag reda på att brickorna alltså är tillverkade av Nilsjohan och heter "Monica". Tycker så mycket om färgerna och det stiliga mönstret på kanterna! I lördags kompletterades min lilla samling med den röda i samma behändiga format som den blå. En trio värd att hålla fast vid:)





Nu har "claran" fått en hedersplats i vårt kök. (Kommer bild på det senare). Och jag är så glad över "henne"! Nu ska här öppnas konservburkar;)

Ha en bra vecka!

7 kommentarer:

  1. Grattis till dina fina köksklassiker.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  2. Lärde mig också att de där plåtbrickorna som är så vanliga i brunt, orange och grönt är Nilsjohan i somras när jag såg en med etikett på. De är verkligen riktigt fina i de färger som du har!

    SvaraRadera
  3. Elsamarianne: Tack, jag är jätteglad över dem!

    Emma: Tack! Kul när man hittar de där riktiga höjdarna:)

    Kerstin: Ja, det är roligt när man får reda på tillverkare. Spännande att du också hade sett en med etiketten kvar på!

    Hälsningar fr Maja!

    SvaraRadera
  4. Hej! Av någon konstig anledning landade jag här hos dej... Jag kan hela historien om hur konservöppnaren kom till och det vill jag gärna dela med mig. Rolf Sinnemark var "bara" ansvarig designer på NilsJohan. De hade gett uppdraget att formge en ny modell till tillverkaren KonstruktionsBakelit i samarbete med Lindahls Mekaniska. Då arbetade jag på KB och drev formgivningen ini minsta detalj. Jag vurmade för en ganska stram, geometrisk produkt som andades Italien. Produkten förväntades att minska plastförbrukningen med 30 % jämfört med Bernadottes form. Det fanns även önskemål om att den skulle kunna användas för både höger- och vänsterhänta. Men genom lösningen med bajonettfattningen så kunde den även fås att hänga och stå. Min tanke var att den även skulle göra rätt för sitt namn genom att endast mekanikhuset skulle vara röd, medan "stocken" skulle vara transparent (Clara). Så blev det tyvärr inte. Det blev lite kontroverser sedan med Svensk Form eftersom Sinnemark faktiskt inte dragit ett enda streck men ändå vunnit. Så jag fick ett diplom i efterhand och även en notis i tidskriften Svensk Form där jag nämns som konstruktör. Senare har jag även fått förklarat av formgivaren Björn Trädgård att den s.k. formgivaren Bernadotte inte själv heller har deltagit aktivt i någon formgivning, han var också "bara" ansvarig designer. Som företag har dragit nytta av. Det finns en historia om när Hammarplast skulle lansera en ny serie borstar i Bernadottes namn så förklarade han själv att dendär ryggborsten hade han själv aldrig behövt...

    SvaraRadera
  5. Idag hittade även jag på Tradera ett exemplar av denna Röda Clara 2000, som är ställbar. Oöppnad förpackning. Ska bli roligt att få öppna en sprillans nygammal Clara. Letat länge!!! 199 kr + frakt. Vilken julklapp till oss.

    SvaraRadera
  6. Bertil Falkenström23 december 2022 kl. 18:00

    Det var jag som var "Anonym" alldeles nyss i inlägget om Röda Clara 2000.
    Bor i Helsingborg och väntar med spänning på att min Clara ska anlända i mellandagarna. ☺️ Hon blir en perfekt köksa.

    SvaraRadera