fredag 14 januari 2011

Sy i papper!


Vårt bibliotek/finrum

Igår städade jag ut julen. Bort med stjärnor och tomtar. Det är alltid med en känsla av befrielse och nystart jag gör det. Konstigt nog? För det är ju så underbart när man plockar fram alla de där sakerna innan jul? Men det är nog bara som det är. Tiden har sin gång och vi vandrar med den. Nu ser jag fram mot den kommande vårvintern.

Igår kom jag också på en rolig sak man kan göra. I all sin enkelhet kändes idén lite revolutionerande;) En slags återupptäckt. (Tror nämligen att jag gjorde detta när jag var liten, fast då sydde jag för hand istället...)

Det jag gjorde var att sy en egen bok!



Jag tog en bunt A4-ark och delade dem på mitten. Till pärmen använde jag ett lite kraftigare papper i samma format med ett fint mönster på. (Det är snyggt om det pappret är mönstrat på båda sidorna.) Därefter markerade jag mittlinjen på pärmens utsida. Sedan placerade jag A4-halvorna mot pärmen och fixerade dem i rätt läge med hjälp av två gem. Sist av allt sydde jag en raksöm längs mittlinjen (från bokens utsida). Man måste sy med ganska långa stygn, annars blir sömmen som en perforering istället och förstör pappret.

Naturligtvis kan man göra boken i vilket format/tjocklek man vill. Den enda begränsningen är väl att symaskinen måste orka ta sig igenom papperslagren.







Att göra sin egen lilla anteckningsbok var lätt som en plätt och gav mig ungefär 1000 nya idéer om hur man skulle kunna utveckla detta... Först och främst vill jag skaffa finare papper till sidorna (randat, färgat, grovt, handgjort m.m.).

Skulle tro att jag återkommer till detta framöver... Ha nu en fin helg! Och får ni några minuter över, varför inte sy en alldeles egen liten anteckningsbok!

9 kommentarer:

  1. Så söt bok! MAn kan göra mycke på sin symaskin. Jag syr ofta på mina kort.
    Kram

    SvaraRadera
  2. så lurt og så fint det ble. Det må jeg prøve en gang. Kan jo bli kjempefine presanger også!

    SvaraRadera
  3. Ja... sådana böcker gjorde jag när jag var liten!
    En fantastiskt enkel och bra ide´... man kan ju göra dem hur fina som helst, ju!

    Läste den trevliga artikeln om dig i "Minnenas Journal" igår, kul!

    SvaraRadera
  4. bra idé... det ska jag absolut prova. jag har så otroligt mycket papper liggande från all scrapbooking och kortpyssel

    SvaraRadera
  5. Vilken fin idé. Jag är själv inne i en pappersperiod just nu så detta måste jag verkligen prova. En idé jag genast får är att göra vackra målarböcker till barnen, som man sen kan spara istället för att ha alla dessa högar med teckningar som man inte klarar av att slänga.

    SvaraRadera
  6. fint! Jag har dock problem med min symaskin som inte vill sy långa stygn, borde lämna in den på service men har inte råd...

    SvaraRadera
  7. Kul att hitta hit till din blogg! Läste den fina artikeln i Minnenas Journal igår och idag har jag provbakat långpannebullen *ljuvlig*

    SvaraRadera
  8. Kul! Jag gjorde linande förra veckan, med gammal tapet som pärm och så sydde jag för hand istället. Söta blir de hur som helst! :)

    Här är mina häften:
    http://hannasvirrvarr.blogspot.com/2011/01/sma-haften-for-bra-ideer.html

    SvaraRadera
  9. Marja: Tack! Roligt att man kan använda sin symaskin till fler saker än att sy i tyg! Smart med korten...

    Åshild: Ja, jag blev så glad när jag kom på det! Går ju att variera i det oändliga. Ska bli roligt att se om du testar det sen!

    Gerda-Thyra: Vad roligt att du läste artikeln! Ja, har som sagt var också ett minne av att jag fick göra sådana i skolan när jag var liten... Man kan ju utveckla idén hur mycket som helst:)

    Eddy: Ja, det är ju ett bra sätt att ta till vara på fint pappaer som blivit över! Vad roligt att du är med i syföreningen nu, förresten:)

    rebeccasdiy: Vad lustigt att du också tänkte i de banorna! Faktum är att jag faktiskt gjorde en variant av målarbok också igår, men den måste jag hålla lite på eftersom den ev ska vara med i ett annat sammanhang längre framöver;) Absolut fin idé att samla teckningarna i en vacker bok istället för att ha dem lösa drällande överallt...

    Mylla: Du kanske kan sy för hand istället då? det var ju så man fick göra i lågstadiet,) Trist med symaskinen...

    Lowella: Åh, vad fint att du hittade hit! Varmt välkommen! Jag blir jätteglad att du testade långpannebullen också! Visst är den god...

    Hannasavirrvarr: Vad roligt! Det måste jag se! Att använda tapet är ju en toppen idé!

    Hälsningar till alla från Maja!

    SvaraRadera