tisdag 4 januari 2011

Symöte - Sy söta leksaker!



Nu drar Husmorsskolans Nya syförening igång med vårterminens symöten! Välkomna hit igen, gamla som nya medlemmar och läsare!

För några dagar sedan visade jag de små sagofigurerna jag målade som en julklapp till min dotter. Och idag tänkte jag visa er två andra hemsydda julgåvor till barn. Ibland kan jag slås av hur enkelt det faktiskt kan vara att göra något fint själv. Och så mycket roligare än att vara hänvisad till affärernas "färdiga lösningar"... De här projekten tog mig någon timme att avsluta, inte mer. Jag har i båda fallen kombinerat något "köpt" med något "hemgjort". Funkar fint, tycker jag!



Den prickiga lilla barnvagnsväskan fann jag här (scrolla ner på sidan). Tyckte den var något av det sötaste jag sett, och väldigt "lekbar". Den kan ju fungera både som vagn och som väska.

Jag sydde madrass, kudde och täcke av sådant där madrass tyg som jag tycker så mycket om! Några av er kanske minns att jag sydde gardiner av samma tyg fast i grått, tidigare i år. Den röda varianten hittade jag på Åhléns förra året i juletid. Så nu har jag både rött, grått och ljusblått i mina gömmor:) Förutom tyget använde jag stoppvadd på metervara (finns i tygbutiker).

Kortfattat gjorde jag så här: Mät den aktuella docksängen/dockvagnen. För täcke och madrass klipper du till ett tyg som är dubbelt så stort som bottnen + sömsmån på ca 1,5 cm runtom. Gör samma sak för kudden enligt det format du vill ha på den. För madrass och kudde klippes två bitar vadd till likt samma mått som tidigare fast utan sömsmån och för täcket en. Zickzacka kanterna. Vik tygerna dubbelt med rätsidan inåt. Sy med raksöm längs sidorna. Vänd sömmarna inåt. Stoppa i vadden. Vik in den övre kanten. Sy ihop. Kantsicka runt hela madrassen/kudden/täcket ca 1- 1,5 cm in från kanten. Detta gör att vadden inte rubbar sig.




Ett litet överkast sydde jag av ett fint "lappmönstrat" tyg som jag köpte i somras.


Så här ser vagnen ut som väska.


Det andra sömnadsprojektet var dessa små grytlappar som blev ett litet "bak-kit" tillsammans med en fin barnkavel av bra kvalitet. Grytlapparna görs på samma sätt som docktäcket, med enda skillnaden att jag sydde fast hängare i hörnen. Till detta använde jag grovt rödvitt paketsnöre.


Och det bästa med att sy leksaker är att man får lite "lektid" själv under tiden;)

3 kommentarer:

  1. Hej Maja! Håller med dig,det är härligt att sy leksaker själv! Kaveln går varm här hemma ;-) Jag gkorde även färdigt den lilla snuttefilten,ska se om jag kan få ut nån bild på den vid tillfälle. Jag har planer på att brodera namntavlor till barnen. Har du nåt tips på var man kan hitta korsstygnsalfabet och/eller lite roliga bilder? Tänkte göra någon egen design,har ju massa garn och även väv så det räcker. Hoppas att ni har det bra! Vi hörs snart! Kram Lisa

    SvaraRadera
  2. Hej Maja! Jag är inne på broderi just nu så det blir ett inlägg om det idag: http://dorransblog.blogspot.com/2011/01/broderier-fran-olika-perioder.html

    Lisa: Jag hittade alfabet här: http://www.brodera.nu/bokstaverikorsstygn.htm

    SvaraRadera
  3. Lisa: Vad roligt att kaveln blev till glädje och toppen att du fick till den där snuttefilten. Blir jättekul att se den sen!

    Här finns många fria mönster också: http://www.dmc-usa.com/majic/pageServer/1z010000ky/en_US/Free-Cross-Stitch-Designs.html

    Det är alltså DMC:s hemsida (de som tillverkar broderigarn)

    Vi hörs snart! Kram fr Maja

    Dorro: Har sett din märkduk nu. Ser så fint ut! Blir jättespännande att följa ditt arbete med den!

    Hälsningar fr Maja!

    SvaraRadera