tisdag 25 januari 2011

Symöte - Virka något finurligt!



Hej, alla fina! Både syföreningsmedlemmar och andra läsare... Välkomna till den här tisdagens möte i Husmorsskolans Nya Syförening - den växande cyber-syföreningen för alla som handarbetar:-)

På bilden ovan ser ni vad jag sysslar med just nu. Vad det ska bli tänker jag inte avslöja riktigt än... Men kanske någon av er kan gissa när ni ser de här bilderna:





Nå, kan någon gissa vad det är? Eller ser det bara helt och hållet obegripligt ut? I så fall kommer några ledtrådar till här:
  • Precis som "Femtimmarskoftan" är detta en oerhört klyftig mönsterkontruktion, ja nästan som trolleri att det fungerar...
  • Ett liten flicka ska bära den...
  • Garnet är ett av mina favoritgarner - "Merino Extra Fine" som tillverkas av Drops. Använde det bl.a. när jag stickade den här söta koftan i somras.

Om någon mot förmodan inte gissat rätt ännu, så finns svaret på gåtan här;-) Kommer mer info och bilder på den så fort jag är färdig!

Och så har det hunnit bli ytterligare en "Femtimmarskofta". Den här är mindre än den förra:

Mönster: Femtimmarskoftan av Anna Braw från Kyrkkaffebloggen
Garn: Purelife Organic - Rowan (Färg: Yellowwood, 984) på stickor nr. 4
Storlek: Nyfödd





Nu är jag nyfiken på vad ni andra har i görningen? Precis som vid förra veckans möte kan ni lämna en länk till ett aktuellt projekt, med hjälp av länkverktyget nedan. Sedan hälsar vi på hos varandra och låter oss inspireras!

P.S. Känn för allt i världen inte att det ni visar måste vara färdigt... Nej, allt från minsta maska är intressant att se, tycker jag!

17 kommentarer:

  1. hej fina maja! bebis på g?
    jag tycker det är så trevligt att titta in här även om jag inte handarbetar nått större själv. har tipsat om dig till syfröken på skolan där jag jobbar :)
    hälsn från ed i dalsland.

    SvaraRadera
  2. Spännande att se vad det ska bli! Har några ideer! =)
    Ha en fortsatt fin dag!

    SvaraRadera
  3. Vilken otroligt söt liten kofta det blir av den märkliga virkningen. Nu saknar jag bara en liten tjej att virka till. Har bara kille,snart fem, att tillgå och jag tror på nåt vis att han inte skulle passa i den ...
    Kram elsamarianne

    SvaraRadera
  4. Vackert Maja! Mini-Femtimmarskoftan blev ju jättesöt, och det ska bli roligt att se Hexagonkoftan färdig. Fina färger.
    Men Elsamarianne, kan du inte göra en till Stickhjälpen?
    Hälsningar från Kyrkkaffe-Anna

    SvaraRadera
  5. Vilka fina små koftor!
    Tyvärr är den tiden förbi hos mig!
    När mina 4 pojkar var små så hände det väl någon gång att jag stickade eller virkade något till dem, men det var mest min mamma eller min farmor och min mormor som försörjde dem med gosiga tröjor och strumpor... jag hade nog inte så mycket tid, tror jag!
    Däremot så sydde jag en hel del utklädningskläder och gosedjur och liknande grejer till dem!

    SvaraRadera
  6. Vilken rolig kofta. Kanske ska våga mig på att virka en sådan men hur vet jag hur stor jag ska göra den för att den ska passa en sexåring? Dessutom har jag aldrig virkat från ett mönster och inte gjort knapphål men men jag får fråga min kompis som är grym på att virka.

    kram

    SvaraRadera
  7. Måste ärligt säga att jag inte hade en aning vad det skulle bli. Men efter att ha följt lite länkar du gav så hittade jag rätt. Vad fint!!! Önskar dig en fin fin dag/Gela

    SvaraRadera
  8. Åh här ska virkas!
    Precis vad jag behövde idag efter en natt utan sömn i princip :)
    Det kommer förgylla dagen :)
    //Johanna

    SvaraRadera
  9. Hej Maja. Jag vill gärna vara med i din syförening. Jag är en farmor/mormor till två små tjejer som jag både stickar, virkar och syr till. Kan hitta på och bli ett eller annat plagg till mig själv också :-)
    Det ser spännande ut ditt röda projekt. Och den där femtimmarskoftan är jag väldigt sugen på att pröva....
    Har följt din blogg ett bra tag nu och gillar den jättemycket... Fram för mer husmorskunskaper!

    SvaraRadera
  10. spännande! jag har ingen aning om vad det skulle kunna bli maja men jag har sett någon liknande "stjärnkofta" som skulle bli min gissning isåfall. själv har jag sytt nytt foder i min favoritkappa till detta symötet=) kram på dig

    SvaraRadera
  11. jag har inte sytt något, för ont för att handsy och symaskinen mår dåligt... men jag har ju använt tråd i allafall, så jag visar hur man bygger en pärla av pärlor!

    SvaraRadera
  12. Hmm.. får jag också vara med i syföreningen? ;-)

    SvaraRadera
  13. Jeanette: Hej! Så roligt att du följer mitt handarbtande och att du tipsat en syfröken! Nej, ingen bebis på gång för min del;) Men min bästa väntar barn i mars.. Då vill man ju göra något riktigt fint!

    Marja: avslöjar så fort jag är färdig;) Ha en bra kväll!

    Elsamarianne: Ja, mönsterdelarna ser märkliga ut innan man viker dem rätt;) Men sen blir det hur fint som helst! Hoppas att jag kan tipa om nåt som även passar pojkar, framöver! Kram

    Kyrkkaffe-Anna! Tack! Roligt att du gillade färgerna! Så skoj med de här finurliga mönstren från din blogg. Bra att du tipsar om Stickhjälpen! Så fint att man kan hjälpa genom att sticka...

    Gerda-Thyra: Tack! Vad roligt att du sydde utklädningskläder och mjuka djur tll dina barn! Finns så mycket roligt i leksaksväg som man kan göra själv...

    Dorro: Den är superkul att virka! Tänker skriva lite mer detaljerat om hur jag gjorde för att anpassa storleken sedan när den är färdig. Då kommer ett inlägg som förhoppningsvis kan vara till hjälp för dig om du vill försöka! Kram

    Gela: Ja, visst är det svårt att gissa när man ser delarna bara. Det är fört när man viker dem på rätt sätt som man börjar ana...
    Ha en fin dag du också!

    Johanna: Vad roligt att virkandet kunde förgylla din dag! Lycka till! Koftan är jätterolig att göra!

    100 % husmor: Hej! Vad skoj att du vill vara med! Du är hjärtligt välkommen! Mysigt att du stickar/virkar åt barnbarnen, då rekommenderar jag verkligen femtimmarskoftan!

    Tack för att du gillar bloggen! Håller med dig: Fram för mer husmorskunskaper!

    Eddy: Rätt gissat! En kofta ska det bli;) Har just kollat in din kapp-förvandling! Supersmart och fint!
    Kram!

    Mylla: Såklart du får, Mylla! Jättekul tt du vill vara med! Ska lägga till dig i länkarna!

    SvaraRadera
  14. Hej. Jag är gärna med i syföreningen. Det behövs alltid tips, idéer och inspiration!

    SvaraRadera
  15. Åh vad fint det ser ut, åh, vad jag vill att mina handleder ska bli bättre så jag får återuppta min stickskola med mor.Blir ju jättesugen när jag ser dina bilder..

    Jag lade till mitt inlägg om en blus jag sydde för ett tag sedan och lite småtips om mönsterkonstruktion...

    ha en bra handarbetsvecka/ Olivia

    SvaraRadera
  16. Krisse: Vad roligt! Då ska jag ordna med att lägga till dig i länkarna! Allt du behöver göra är att lägga in syföreningsloggan (den svartvita bilden) i sidmenyn på din blogg:)

    Du är så välkommen in i föreningen!

    Olivia:Trist med dina handleder... Hoppas att du blir bättre snart! Vad roligt att din mamma lär dig sticka!

    Väldigt fin blus och intressant med dina sömnadstips!

    Ha det jättebra i veckan!

    Till alla:
    Tack för den här tisdagen! Det blir bara roligare och roligare med symötena! Och vi blir fler och fler! Efter dagens möte har vi fått ytterligare tre medlemmar. Känns jättekul! Ser verkligen fram mot vårens alla möten:-) God natt på er!

    SvaraRadera
  17. Jag har inte hunnit göra någonting idag heller, men jag håller på att virka ett lapptäckte i svart och vitt. Mönstret hittade jag här: http://www.hemmetsjournal.se/Handarbete/virkskola/Virktips/Sa-virkar-du-mormorsrutan/ och det var riktigt lättanvänt för en nybörjare, vad det gäller mönster, som mig... :)

    SvaraRadera