lördag 1 januari 2011

Ett boktips för det kommande året!


I min hylla står numer Husmoderns Köksalmanack från 1958, 1959 och 2011. Fick nämligen det här vackert illustrerade exemplaret av min mamma och pappa i julklapp:



Åh, vad glad jag blev för den! Både 1958 och 1959 års almanackor har tecknade omslag. Och vilka teckningar sedan! Även de svartvita illustrationerna inuti böckerna är någonting att njuta av. Återkommer med några glimtar ur boken en annan dag... Här hittar du femtiotalsjaktens intressanta inlägg om Husmoderns almanackor från 1950-talet. Och här, här och här kan ni läsa Husmorsskolans tidigare inlägg med koppling till 1958 års almanacka.

Ni vet väl att den här praktiska almanackan fortfarande ges ut? Nuförtiden heter den bara "Köksalmanack". Men boken är fortfarande lika innehållrik, speglar vår tids mattrender och bjuder på många bra recept. Jag köpte mig själv ett exemplar strax innan jul. Ska sätta mig ner och lusläsa den nu efter helgerna...


Ha en bra nyårsdag!

7 kommentarer:

  1. Jag köpte min första 1976 då jag fick "mitt eget hushålle" som Tjorven kallar det i Saltkråkan. Den boken är så sönderläst så både pärmar och sidor har lossnat. Sedan har jag köpt någon lite då och då. Den senaste nu för 2011. Hämtar mycket inspiration från de böckerna.

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag tycker också om de där gamla köksalmenackorna, har den från 1958 jag med!
    Din blogg är jättetrevlig, skulle gärna se mer inredning från ert hem, tex. köket! Det ser så intressant ut.. :)
    God fortsättning på 2011!

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastisk blogg! Den här kommer jag att följa :)

    SvaraRadera
  4. Hundra procent husmor: Ja, de innehåller mycket matnyttigt! Och så är almanackorna så fina tidsdokument också... Kul att du hälsade på här!

    Maja Skafferi: Roligt att du också har den fina från -58! Jag planerar att göra ett lite större inlägg med bilder från köket någon gång framöver (flera läsare har frågat efter det). Annars finns det ju bilder därifrån lite här och var i bloggen... Men håll utkik så kommer det något större snart! Roligt att du kommer med önskemål, förresten. Alltid bra med uppslag på ämnen för inläggen! Välkommen åter och god fortsättning!

    Lillstrumpan: Vad kul att du tycker det! Varmt välkommen hit!

    Hälsningar fr Maja!

    SvaraRadera
  5. Åh, jag har en från 1928, den är så himla intressant. De är verkligen fantastiska tidsdokument.

    SvaraRadera
  6. Jag verkar vara storsamlare i sammanhanget, har runt 15 st köksalmnackor Från 1934 till 2008...Men bäst är 50/60-tal! Underbar blogg förresten, jag som trodde jag ensam tyckte att husmor var det ultimata yrket!

    SvaraRadera
  7. Visst är de underbara, som en nostalgikaramell! Och fortfarande användbara. själv har jag en från 1956 då mitt hus byggdes.
    God fortsättning på det nya år, mvh
    Bli rik i ditt liv/Ann

    SvaraRadera