onsdag 5 januari 2011

Vad varje husmor behöver!



Det är fint med gamla böcker... De har så mycket att berätta om sin samtid och fungerar därför nästan som små tidsmaskiner. För någon dag sedan skrev jag om Husmoderns Köksalmanack. Här kommer att annat boktips i samma anda:

Hittills ha jag varit en husmor utan Husmors Lexikon! Men lyckligtvis är inte fallet så längre... I förra veckan fann jag hela praktverket komplett (del 1-4 + Det skapande hemmet) för ynka 5 kr bandet. Det var dessutom i fint skick! Utgåvan är från tidigt 50-tal med otroligt tjusiga illustrationer. Ingen kan vara nöjdare än jag:)

I Husmors Lexikon behandlas de mest skilda ämnen, såsom: barnuppfostran, hårvård, dukning, kroppshållning, lagning och mycket mer... Ungefär som jag vill att det ska vara här på bloggen;)



Men det allra finaste med lexikonet är delen: Det skapande hemmet. Den vill inspirera till kreativitet i det egna hemmet och innehåller en rad mönster och beskrivningar för olika typer av hantverk och handarbeten. I kapitlet om papperslöjd fann jag t.ex. beskrivningen av nyårsklockorna jag visade er i förra veckan.

Nu ska jag botanisera bland mönstren i den fantastiska boken, så kommer det säkert flera projekt här på bloggen framöver... Håll utkik efter det!

Hoppas att ni har en fin vintertillvaro med skridskoåkning och skidfärder!

10 kommentarer:

  1. hej! jag har ett verk i tre band som heter" kvinnan och hemmet" från jag tror 50-60-talet. det står tyvärr inget tryckår. köpte för 20 kr på loppis. de har grå utsida i någon slags väv=snyggt. kram//js

    SvaraRadera
  2. Jag har också de där fina banden. Bara ryggarna är ju konstverk i sig!

    SvaraRadera
  3. Åh, vad kul.
    Jag och min man hittade dessa fantastiska böcker i en conteiner för mer än 20 år sedan.
    Naturligtvis fiskades de upp och har fått följa med oss genom vår flyttcirkus i landet!
    Nu ligger de nerpackade i kartonger i väntan på mitt "bibliotek".
    Måste nog rota fram dem och smygkika lite...

    SvaraRadera
  4. Jag tror det var väldigt populärt med såna böcker förr. Har Pyssling-böcker från 1954 och en Hjälpreda från 1949 som kommer från mormor. Är fascinerad att de gjorde sig råd att köpa dessa böcker, för en husmor med nålpengar måste det ha varit en stor utgift.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  5. Jag har I-III, plus det skapande hemmet och koklexikon, ska det vara fyra delar alltså?

    SvaraRadera
  6. Jeanette: Det låter spännande med de böckerna! Måste producerats mycket i den här stilen på den tiden...

    Kerstin: Ja, illustrationerna och banden är halva grejen!

    Mångmamma: Vilket containerfynd! Låter spännande med det kommande bilblioteket!

    Elsamarianne: spännande med Pyssling-böcker och hjälpreda! Antagligen betydde böckerna mycket eftersom de kostade på sig dem...

    Mylla: Ja, mitt är iaf fyra delar. Vet inte om det alltid är det? Spännande med koklexikon!

    SvaraRadera
  7. Nu när jag tittar igen ser jag att vi har olika utgåvor, mina har inte mönstret på ryggen (men är röda), och eftersom mamma också har samma uppsättning så torde de vara kompletta (jag har gammelmormors, mamma har mormors).

    I det här hushållet samlar vi numera på kokböcker, både nya och gamla, mannen har ett stort matlagningsintresse, och lagar dessutom mat till medeltidsevenemang ibland...

    SvaraRadera
  8. Jag har också dem, fast med ljusgrön rygg och det som jag tycker är bäst bortom allt är att man i "Det skapande hemmet" tycker/tror att man kan bygga en fungerande luta med hjälp av en två sidors beskrivning. Eller en egen husvagn!
    Samt påsåtenden som "att ingen är så roligt för mor som pappslöjd med barnen" - jag vill mycket , mycket hellre ha öl med tjejerna än göra pappslöjd med Maja.

    SvaraRadera
  9. Mylla: Jaså, det varierar hur många band det är - beroende på utgåva. Intressant att veta. Låter spännande med kokbokssamlingen!

    Evis: - Var och en blir salig på sin fason, som det heter! Att vi människor har olika intressen är ju inga problem så länge vi är generösa mot varandra. Själv var jag (tro det eller ej) ett sånt barn som tyckte att papperspyssel med min mamma var bland det mysigaste/roligaste som fanns... Ha en bra dag!

    Hälsar Maja

    SvaraRadera
  10. Jo barnen kanske gillar det, men att påstå att det är det bästa för mamma... Men jag älskar som sagt boken, just för att den är både inspirerande och bisarr.

    SvaraRadera