torsdag 27 januari 2011

Fixa finaste shoppingkassen!



Vissa böcker återkommer man till då och då. Som för att fylla på. Minnas. Eller bara njuta. Cath Kidstons bok "Tips for Vintage Style" är sådan för mig. Den har följt mig länge. Jag tycker om boken för att hennes idérikedom och fantasifulla sätt att ta sig an inredning och organisation av hemmets alla vrår smittar av sig. Hon uppmuntrar till att göra själv!


Därför blev jag så glad när jag fick tag på två av Cath Kidston´s senare böcker. Den ena heter "Sew!" och den andra "Make!". Böckerna är sprängfyllda med urfina projekt, bra beskrivningar, mönster och tekniktips - allt i en anda som går ut på att antingen ta tillvara sådant man redan har i huset eller piffa upp begagnade textilier och kläder som man fyndar på loppis. Böckerna är dessutom kryddade med engelsk stil och finess samt ett härligt formspråk!



Till varje bok medföljer material till ett litet sömnadsprojekt. Den här enkla shoppingkassen kommer med "Make!". Det är meningen att man ska smycka den på något sätt. Med broderi, applikationer eller något annat fint.

I förra veckan tog jag mig an den här lilla kassen som faktiskt legat i gömmorna ett tag. Först fodrade jag den med ett rutigt favorittyg. Ett fodertyg i en slinkig shoppingkasse gör underverk, tycker jag! Plötsligt känns den mer som en väska än en kasse. Stadigare... Och lite lyxigare.

Naturfärgade tygkassar säljs ju här och var för en billig penning. Varför inte köpa på dig några och göra dem mer personliga med hjälp av olika fodertyger? Att sy i foder är ett enkelt projekt! Mät bara kassen och sy en exakt lika stor påse i fodertyg. Låt rätan vara vänd inåt. Trä ner fodret i påsen, vik in den övre kantenl och sy fast det upptill. Då hamnar fodret åt rätt håll, dvs med rätan vänd inåt i påsen!



Sedan sydde jag på en tyg-/filtapplikation. Mönstret fanns i boken och ska föreställa en gammaldags mjölkflaska. Så det här är numer min egen "mjölkkasse". Känns fint att ha en sådan tycker jag;) Det blir liksom roligare att handla mjölk då!

Ha en bra torsdag!

6 kommentarer:

  1. Jag har nu i två veckor funderat på att sy en balettpåse till Stellas danskläder men än har det inte blivit av. Får se när det blir men det vore väldigt praktiskt. Alla dessa projekt som flyter runt i min hjärna och bara väntar....

    SvaraRadera
  2. Vilket fint tips med fodertyg i tygkasse! Och Cath Kidston blir jag mycket nyfiken på.

    SvaraRadera
  3. Ohh så fin kasse! Gillar den verkligen. Så skulle man bara få mjölken i glasflaskor också !
    Blev också nyfiken på Cath Kidston. Måste kolla in henne!

    SvaraRadera
  4. Dorro: Det är härligt när man har många idéer på gång, då finns det alltid någonting att göra;)

    Rebeccasdiy: Kul att du gillade den! Kolla in Cath! (Se kommentaren nedan.)

    Marja: Tack! Ja, åh vad fint det skulle vara om mjölken kom i glasflaskor! Synd att det inte är så numer... Cath Kidston är verkligen värd att kolla in! Dels alla fina produkter som säljs i nätbutiken, men framförallt hennes böcker som ger så mycket inspiration!

    Hälsningar fr Maja!

    SvaraRadera
  5. Vad fint det blev! Jag har flera tygkassar med tråkiga reklamtryck på. Visst borde man väl kunna göra tvärtom och sätta "fodertyget" på utsidan istället så man döljer det fula tyget?

    SvaraRadera
  6. Vilket härligt sätt att få liv i en kasse! Tror jag ska ta mig tid till att fixa till ett par som jag har liggandes här hemma.

    SvaraRadera