fredag 7 januari 2011

Servera en somrig plommonkompott med kardemummayoghurt!



-Som att få en hälsning från sommaren, så känns det att plocka upp en påse plommon ur frysen och koka kompott. Den här söta desserten avrundas fint med den syrliga kardemummayoghurten. Extra god är den om man äter den ljummen... Inget värmer frusna vintersjälar så bra som varm kompott;) Därför är den somriga plommonkompotten mitt bidrag till Månadens Sötsak - bakutmaning hos bloggen Söta Saker. Temat för januari är: Efterrätter.

Somrig plommonkompott med kardemummayoghurt

4 portioner

Ingredienser:
10 plommon
1 dl råsocker
1 dl vitt vin (Den här gången ersatte jag faktiskt vinet med alkoholfri cider, och det blev ÄNNU godare! Men det är såklart en smak-fråga...)
1 dl vatten

Kardemumma yoghurt:
2 dl yoghurt, 10%
1 tsk kardemummakärnor, krossade

Tillagning: Koka plommon, socker, vin och vatten till en lös kompott. Lägg upp i glas eller portionsskålar. Blanda yoghurt och kardemumma. Servera tillsammans med kompotten.



När jag nu ändå förlorat mig i somriga plommondrömmar kan jag lika gärna fråga om någon av er läsare har ett recepttips på någon god plommonpaj? Tänker mig att det ska bli mitt nästa plommonprojekt...

Jag är så gränslöst tacksam över att vårt plommonträd gav frukt i somras(efter fyra års väntan). Hoppas att det blir likadant sommaren 2011!



P.S. Visst är smultrontyget sött! Längtar efter att sy något av det. Vet inte riktigt vad bara... Jag väntar på rätt idé. Och kommer den inte förr, så blir det säkert till sommaren;) D.S.

7 kommentarer:

  1. Både sött & gôtt i en å samma bild:) Pia

    SvaraRadera
  2. ser väldigt smaskigt ut! nu vet jag vad jag ska göra med mina små viktoria-plommon!
    vi har ett krokigt plommonträd... ibland får jag tio plommon, ibland 70 st :)
    kram och tack för en ljuvlig blogg. jag beundrar dig stort. hälsn från ed i dalsland.

    SvaraRadera
  3. Åh så smarrigt ! Maja, vart har du och din blogg varit i hela mitt liv ! Jag köpte senaste numret av Minnenas Journal i veckan, och på så vis hamnade jag här. Jag köpte tidningen i Arvika när jag var och hälsade på min familj. Farmor, mamma och jag satt framför datorn hela kvällen och läste sida efter sida i din underbara blogg ! Farmor var dessutom alldeles till sig över att du bor i Arvika. Tack för en fin blogg. Hälsningar Malin

    SvaraRadera
  4. Pia: Det är fint när man kan slå två flugor i en smäll;) Tänkte förresten säga att jag känner till Radiokaka, men har aldrig bakat sådan själv. Har ett recept så någon gång ska det bli en sådan. Kul att du tipsade mig!

    Malin: Nämen åh vad roligt att höra! Jag blir så glad:) Och vad lustigt att du var i arvika när du köpte tidningen;) Du får hälsa din farmor som bor här i trakten lite extra då!
    Varmt välomna hit både du och din mamma och farmor!

    Hälsningar fr Maja!

    SvaraRadera
  5. Det här låter jättegott, måste jag prova i sommar med plommon direkt från trädet. Vilken fin sida du har, den hamnar direkt bland favoriterna!

    SvaraRadera
  6. ... jag vill också passa på att tipsa om ett recept på en riktigt god plommonsylt med ingefära:

    http://mylittlebakery.wordpress.com/2010/09/19/plommonsylt-med-ingefara/

    SvaraRadera
  7. Mylittlebakery: Hej! Vad roligt att du gillar min blogg! Tack för tipset om plommonsylten! Låter verkligen gott! Den måste provas någon gång framöver:)

    Varmt välkommen tillbaka hit!

    Hälsar Maja!

    SvaraRadera