tisdag 18 januari 2011

Symöte - Sticka femtimmarskoftan!



Välkomna till tisdagsmöte i Husmorsskolans Nya Syförening!

Vi har blivit fler sedan sist och det är så glädjande! H.N.S. är på frammarsch;) Därför introducerar jag idag en smidig länklista där var och en kan lägga upp sitt bidrag till syföreningen! Hoppas att detta ska bli ett lyft. Här kan den som vill, hitta mer information om medlemskap i den nätbaserade syföreningen för alla som handarbetar.



Mönster: Femtimmarskoftan från Kyrkkaffebloggen av Anna Braw
Strl: Ca 3 år
Garn: Marks & Kattens Quick, ett akryl-/ullgarn för sticka nr. 9 (Färg: Grå)

- Att sticka är en kärlekshandling, det brukar min svärmor säga. Och jag håller med! Stickning kan vara ett sätt att visa sin omsorg om någon. Ett sätt att värma - både bildligt och bokstavligt talat.

Själv stickar jag oftast till mitt barn, min familj eller mina vänner. Jag väljer färger och modeller som jag själv fastnar för i hopp om att de ska klä och passa mottagaren. Medan jag stickar tänker jag på den som ska få plagget... minns, drömmer, planerar och funderar. Det är vilsamt. Jag har stickat mig genom många olika livssituationer, både glädjefyllda och sorgliga. När jag var yngre brukade jag t.ex. bota olycklig kärlek med att sticka Lovikka-vantar;)

Och så stickar jag åt mig själv. Kanske kan man se det som ett sätt att måna om sig själv? Att unna sig värme? Det bästa med stickandet är i a f att det gör mig både glad och lugn!

Sedan finns det de som stickar för att hjälpa medmänniskor i nöd. Det beundrar jag!

Häromdagen hittade jag fram till den här fina bloggen. Anna Braw heter kvinnan som ligger bakom den och alla fina kok-, bak- och handarbetsböcker som givits ut av Libris förlag de senaste åren. På Kyrkkaffe-bloggen finns goda recept, tänkvärda reportage och fina stickmönster i en salig blandning.



Och det var på Kyrkkaffebloggen jag hittade mönstret med stort M! Faktiskt ett av de roligaste mönster jag någonsin stickat! Femtimmarskoftan - ett babyplagg som utvecklats av amerikanska kvinnor är en sinnrik konstruktion. Det finurliga med koftan är att den stickas i ett enda stycke, på två stickor. Man börjar vid halsringningen och stickar sig nedåt. Först stickas ett ok, sedan en ärm i taget medan de övriga maskorna vilar på stickorna. Om man använder en virknål och virkar ihop ärmarna behöver man inte sy ett enda stygn. När ärmarna är färdiga stickar man klart resten av koftan. En väldigt rationell metod och därav namnet: femtimmarskoftan!

I USA cirkulerar många olika varianter av mönstret. Anna Braw har gjort sin egen version i svensk översättning. Även detta mönster ger utrymme för ett par olika variationer: Man kan välja att sy på snoddar som "knäppning" eller också sticka knapphål och sy i knappar. Själv använde jag en enda stor tryckknapp som stängning. Tyckte att det passade bra till det grova garnet. Förstärker liksom det rustika intrycket jag ville ge min kofta.



De räta varven på oket är dels ett sätt att kamoflera ökningarna men också en fin dekoration.



Min kofta var egentligen ett experiment. Jag ville se om jag kunde få upp den i min dotters storlek (3 år) genom att använda det här grova garnet. Annars stickar jag nästan aldrig i akrylgarn numer. Det här garnet fanns dock i mina gömmor och det känns bra att använda sådant man redan har. Stickar man med tunnare garn och stickor får man babystorlek. Fast egentligen skulle jag vilja räkna upp det här mönstret till vuxenstorlek... Vill ha en sådan här kofta själv;) Blev så betagen av enkelheten i modellen! Får se om jag lyckas med en förstoring någon gång i framtiden... Först ska jag sticka en till liten version till en vän som väntar bebis i mars.



På tal om femtimmarskofta: Minns ni när jag stickade "The 3-hour sweater"? Den bygger ju också på ett amerikanskt snabb-mönster från 1930-talet... Kolla in det om ni är intresserade av vintage-stickning! Mönstret finns att ladda ner fritt här.

Nu är jag nyfiken att se vad ni har på gång! Handarbetas det något i stugorna? En nyhet fr.o.m. denna vecka är att jag kommer att lägga upp ett länkverktyg i syföreningsposten. Via formuläret kan ni sedan ange namn och url till den bloggpost som ni vill visa oss andra i syföreningen. Då skapas en direktlänk i det här inlägget. Förhoppningsvis ska detta göra det ännu smidigare för oss att "titta in" hos varandra!

Välkommen att lämna ditt "bidrag" till veckans symöte genom att ange url till den aktuella bloggposten i formuläret nedan!

21 kommentarer:

  1. syr inte mycket just nu, förutom förra veckans återvinningskudde... men annat pysslande blir det, och så hittade jag knappar på loppis så när koftan är tvättad ska jag byta knappar på en kofta till!

    SvaraRadera
  2. Nu har jag också lite att erbjuda här. Gjort en påse och tog upp ett gammalt handarbete som jag ej sytt på, på länge. Tack för all inspiration!! Väldigt bra med den nya länklistan!
    Har inte kommit längre med mitt inlägg än till bilderna men jag lägger ut det under dagen. Ha det gott/Gela

    SvaraRadera
  3. Jag dos nu prenumerera på Minnernas Journal för jag vill inte missa din serie i den och jag tycker din blogg är helt fantastisk, massa inspiration och tips!! Så jag har bestämt mig för att lära mig sticka nu! Hur hinner du med allt du gör egentligen??

    SvaraRadera
  4. Mylla: Roligt med knappfynd på loppis och finurligt att använda fransarna från filten till kudden!

    Gela: Det ska bli spännande att se ditt inlägg under dagen! Roligt att du har kommit igång med lite av varje!

    Caroline:Hej! Vad fint att tycker om min blogg! Och roligt att höra att du tänker läsa mina spalter i Minnenas Journal - känner mig hedrad;) Så kul att du tänker lära dig sticka! Det har man så mycket glädje av.

    Bra fråga, det där hur jag hinner med;) Vet inte riktigt vad jag ska svara... Håller helt enkelt på väldigt mycket. Så fort jag har en liten stund över gör jag något. Inga startsträckor, bara göra! Och så handarbetar jag i pricip varje kväll (ibland till alldeles för sent...) Försöker också göra saker där min dotter kan vara med och knåpa på sina villkor. Och helgerna innehåller förstås mycket donande.

    Hälsningar fr Maja!

    SvaraRadera
  5. tack för länken till kyrkkaffe
    har lånat deras kakböcker på biblan de är jätte bra

    SvaraRadera
  6. Hej hej! Vilken fin blogg! Koftan är verkligen supersöt och precis som du skulle jag vilja ha den i vuxenstorlek. Jag googlade lite och hittade en sida som beskriver "10 hour adult sweater. Dessvärre finns ingen bild och beskrivningen är på engelska, men här är iaf länken: http://www.woolworks.org/patterns/10-hour.txt

    SvaraRadera
  7. Nu har även jag lagt in en länk på tips om en jättebra "Gå-borts-present"!

    Koftan är verkligen jättefin!
    Ska kolla in bloggtipset!

    SvaraRadera
  8. Hejsan,
    Jag lånade en bild av dej på koftan, hoppas det är ok annars så tar jag genast bort den.Jag länkade hit till din blogg oxå.
    Tack för alla fina tips och inspirerande bilder.
    Köper alltid Minnenas journal och det är roligt när det är följetonger, som nu med dig.
    Mvh Johanna

    SvaraRadera
  9. Anonym: Kul att du gillade länktipset! Bloggen och böckerna är verkligen läsvärda!

    Lillstrumpan: Hej och välkommen hit! Roligt att du trivs här. Jag kollade in mönstret du länkade till som hastigast. Det påminner en del om femtimmarskoftan, men en del skiljer sig åt. Inspirationen till det mönstret kommer säkert från femtimmarskoftan... Ska titta mer på det sen. Synd att det inte fanns nån bild. Har också gått och klurat på hur jag själv ska kunna räkna upp femtimmarskoftan;) Om det lyckas lovar jag att berätta!

    Gerda-Thyra: Tack för ditt bidrag! Vad fint med bakdukarna! Kul att du tyckte koftan var fin. Kyrkkaffebloggen är fin-fin!

    Johanna: Det går fint att du lånar bilden av mig! Vad roligt att du tänker sticka koftan du med! Ska bli roligt att se bilder på den sen. Fem timmar är kanske lite i minsta laget, men faktum var att den gick ovanligt fort att sticka;) Kul att höra att du gillar min blogg och spalten i M.J!

    SvaraRadera
  10. Jag vet inte om jag vågar mig på den där koftan riktigt än men kanske senare under året. Jag fortsätter med att träna stickning än så länge och sy på min märkduk. Jag har lagt upp en av mina julklappar idag - lapptäcke.

    Det är så roligt att se vad alla andra har hittat på.

    kram, dorro

    SvaraRadera
  11. Hej Maja!
    Jätteroligt att se att koftmönstret fungerar, och att det ser så bra ut i treåringsversion också. Hoppas att treåringen trivs i den. (Och vad festligt att vi hittade varsin vit dörr att hänga upp dem på!)
    Jag skriver en liten grej om det på Kyrkkaffebloggen imorgon och tipsar om HNS också.
    Många hälsningar från Kyrkkaffe-Anna

    SvaraRadera
  12. hejdär. nu har jag lagt upp en bild på den stickning jag sitter och pysslar med. det är faktiskt min första kofta någonsin. innan har jag bara stickat sockor, vantar, mössor och annat smått.
    kul att se vad ni andra gör, tack för all inspiration..

    husmorsskolan: jag står inte med bland länkarna till syföreningen om man klickar på loggon eller i de inlägg du publicerade över medlemmar. hade varit superkul om jag kunde det =)
    kram på dig, och denna koftan ska jag absolut sticka. min syster ska få barn nu i april så då har jag lite extra tid på mig (än de där fem timmarna)

    SvaraRadera
  13. Dorro: Vad roligt att du ligger i med både stickande och broderande. Ditt lapptäcke var så otroligt fint! Vilken julgåva, din dotter måste blivit alldeles salig! Öva lite till på stickningen så är jag övertygad om att du fixar den här koftan sen;) Kram!

    Hej, Anna! Ja, det var lustigt med dörrarna;) Jodå, treåringen trivs i koftan! Så roligt att jag träffade rätt i storlek med hjälp av stickor nr 9. Var ju likson en lite chansning;)

    Vad fint av dig att du tänker skriva om det på din blogg imorgon! Ser fram mot att läsa det!
    Varma hälsningar från Maja!

    Eddy: Åh, vad roligt att det är din första kofta! Fin blir den också, gillar färgen och hålmönstret! Kul att du planerar att sticka babykoftan sen. Den var verkligen ett roligt projekt! Det var en miss av mig att din länk inte fanns med under loggon - ledsen för det. Nu har jag lagt till dig. Men i länklistan i sidmenyn finns du med, i a f vad jag kan se? Hör av dig igen om jag missat nåt mer... tror att det ska stämma nu! Kram!

    Alla: Det är så roligt med de här symötena nu när vi blivit så många! Jag blir varm i hjärtat av att se allt fint ni gör och läsa era kommentarer! Tack för att ni delar med er!

    Hjärtliga hälsningar fr Maja!

    SvaraRadera
  14. Jag var på min fästmans licentiatexamen (halvvägs till doktor) ikväll, så har inte kunnat handarbeta alls. Men jag ska imorgon gå på knappjakt för att byta ut de röda knapparna på min kappa till guldiga eller svarta. Så smart sätt att förnya ett plagg. Såg att Mylla också använder sig av det tricket :)

    SvaraRadera
  15. hej maja.
    inga problem =) det är bara kul att stå med, jag är ju så stolt för att få vara med i denna samling fantastiska kreatörer. Jo, det är spännande att det är min första kofta - ska bli himla kul att se vad det blir av men hittils har det gått bra. tack allihop för inspiration. kram på er

    SvaraRadera
  16. Hej, Lovisa! Vad spännande med licentiatexamen! Då förstår jag att du inte hinner handarbeta;) Det där med att byta ut knappar på ett plagg kan verkligen lyfta/förnya det. Supersmart! För det är ju både enkelt och nästan gratis... Jag tycker att vi HNS ska sprida den grejen till fler. Det är ju ett sätt att ge sina kläder en andra chans, alltså istället för att slänga så kan man återupptäcka;)

    Eddy: Låter bra att du är stolt medlem;) Det är jag också! Tycker att det är så roligt att följa vad alla gör! Det ger verkligen mycket inspiration!

    Hälsningar fr Maja!

    SvaraRadera
  17. Nu finns min version av koftan på min blogg, kika in där om du har tid :)
    Tack igen för tipsen och ser fram emot fler.
    Mvh Johanna

    SvaraRadera
  18. Johanna: Vilket femtimmarsproffs du är! Gick ju superfort;) Nu ska jag titta in till dig och se på resultatet. Spännande!

    /M

    SvaraRadera
  19. Mitt första besök här. Trevligt!!

    SvaraRadera
  20. Snyggt, jag önskar verkligen att jag vore bättre på att sticka!

    SvaraRadera
  21. Hej!

    Vilken fin blogg du har! Och vad fin koftan blev!

    Jag hittade hit för att jag googlade på femtimmarskofta... Har sett mönstret i boken "Värma en liten" och sedan stickat en väst enl. vad som står i boken: med stickor nr. 6 och ett garn som egentligen skulle ha snäppet tunnare stickor. Tycker dock att det är lite klurigt när det inte står stickfasthet i beskrivningarna.

    Jag skulle egentligen vilja sticka den här koftan till min sexåring! Men i väntan på en sådan beskrivning / tillräcklig erfarenhet för att kunna räkna om själv, funderar jag på att prova att göra en större variant av koftan (än västen jag gjorde) genom att ta ett tjockare garn och grövre stickor.

    Du hade ett akrylgarn... Vad tror du, funkar det att sticka i Marks och kattens "samo" om man vill ha en kofta till en treåring? Det är ju för sticka nr. 9. Eller har du förslag på annat garn? Vill förstås att det ska vara mjukt och skönt och inte stickigt.

    Tacksam för tips!

    SvaraRadera