söndag 9 januari 2011

Baka "Hälsobröd" i långpanna!



Då och då får jag lust att baka matbröd. Annars är det i regel min man som står för den biten. Han är liksom matbrödsexperten i vårt hem... När jag väl bakar något så blir det oftast enkla, och lite extra "piffiga" varianter till helgerna. Med enkla menar jag: omöjliga att misslyckas med och med piffiga: att jag gillar recept som innehåller nötter/oliver/frukt eller något annat "extra". Häromdagen kom jag att tänka på det här "Hälsobrödet". Ett utmärkt recept - smidigt, smarrigt och så gott i konsistensen. Dessutom känns det passande med bröd i hälsans tecken så här i början av det nya året, när man vill äta "fräscht" efter alla julbord och julgotter...

Receptet fick jag av min mamma för något år sedan och minns jag inte helt fel så hade hon i sin tur fått det av min moster. Så är det med bra recept - de vandrar från husmor till husmor (och naturligtvis också till en och annan husfar;)

Hälsobröd i långpanna

1 paket jäst (gärna rött)
4+3 dl vatten
2 dl havregryn
1 dl linfrö
2 dl solroskärnor
2 dl kruska- eller vete- eller havrekli (jag brukar ta vetekli)
2 msk matbrödssirap
3 msk raps- eller olivolja
1 msk salt
9-10 dl vetemjöl special eller dinkelmjöl (jag tog vetemjöl special)
russin efter behag - om man vill

Koka upp 4 dl vatten. Häll i havregryn och linfrö och låt koka i 2 min. Blanda ner 3 dl vatten och jästen utrörd i saltet - kolla att degen inte är för varm - ska vara fingervarm. Blanda ner övriga ingredienser och bearbeta några minuter. Degen är lösare än vanlig matbrödsdeg. Jäses i 30 minuter eller till dubbel storlek. Arbeta igenom degen igen och bred ut i långpanna med bakplåtspapper. Låt jäsa ytterligare i 30 minuter. Gräddas i nedre delen av ugnen i 225 grader under ca 20 minuter. Låt svalna under bakduk. Man skär sedan rutor allteftersom brödet går åt. (Jag brukar dela brödet i tre lika stora "limpor". Då blir det lätt att hantera/frysa in om man vill det...)



Att assisteras av en "Assistent" som den vi har, gör bakningen avsevärt mycket enklare. Vår maskin har ett par år på nacken och är från den tiden då "Assistenterna" fortfarande tillverkades av Electrolux. Numer är det Ankarsrum som tillverkar den legendariska köksmaskinen som funnits i svenska kök enda sedan 1940-talet. Läs mer om den intressanta historiken här!



Ha en trevlig söndag, med eller utan nybakt bröd!

4 kommentarer:

  1. Et helsebrød på begynnelsen av året er ikke å forakte nei... Ønsker meg en sånn eltemaskin, så blir det kanskje mindre stress å bake brød!

    SvaraRadera
  2. jag kör på onyttiga bröd jag.. bakade äppelkakan igår, fast ersatte äpplena med övermogna bananer! Blev riktigt gott, men det är löjligt mycket fett i den kakan...

    SvaraRadera
  3. Åshild: Det är toppen med en bra köksmaskin! De flesta matbröd blir ju bättre ju mer man knådar dem... och då från maskinen göra det jobbet:) Ja, det blir faktiskt enklare/mindre stressigt att baka!

    Mylla: Spännande med bananvarianten av min kaka! Låter supergott! Ja, mycket smör är det... kanske man skulle kalla den "ohälsokaka";)

    Hälsningar fr Maja!

    SvaraRadera
  4. borde ha haft i lite vaniljextrakt dock, kan dessutom tänka mig att servera den ljummen med vispad grädde med en skvätt rom eller punch i =)

    SvaraRadera