måndag 24 januari 2011

Have a Tea Party - sammanfattningen!



Under förra året hade jag en liten följetong med titeln "Have a Tea Party!" här på Husmorsskolan!

För den som behöver en anledning att ställa till med bjudning kan ju thédrickande vara en bra sådan! Därför tänkte jag bjuda på en liten sammanställning av alla mina théparty-tips:

1. Baka Scones!
2. Baka kardemummaskorpor!
3. Sticka en théhuva!
4. Koka egen björnbärsmarmelad!
5. Baka Fondant Fancies!
6. Koka egen Lime Curd!
7. Baka Shortbread Rings!

Dessutom passar ju de fruktiga sconesen jag gjorde nyligen perfekt om man vill variera scones-bakandet. I England serveras sconesen med hårt vispad grädde och sylt. Om man vill ha ett syrligare alternativ till grädden kan man ta creme fraiche istället, alternativt blanda grädde och creme fraiche.

Den senaste tiden har jag längtat så vansinnigt mycket till England! Det var antagligen därför jag tog mig för att skriva det här inlägget...

Jag är en riktig "anglofil" - fascineras och inspireras av den engelska litteraturen, kulturen, inredningen och naturen. Därför får jag ibland en akut längtan efter att ströva omkring på en grön hed iklädd samma kläder som Kate Winslet (i Stolthet och Fördom) och med en blomsterkorg i famnen... En bra medicin mot sådan längtan, är att läsa "Country Living" samtidigt som man virkar på en egen "våg-filt", eller syr något blommigt. Det hjälper rätt så bra, men helt "kry" blir man ju inte;) Så därför tycker jag att ett "Tea Party" kan vara på sin plats! Då kan man ju drömma sig bort tillsammans:)

Har ni några fler "Tea Party"-tips, att bidra med? Recept, kanske?

5 kommentarer:

  1. Åh jag får genast lust att ställa till med ett stort teparty för vänner. Scones och god marmelad och sju sorters kakor, en blommig duk (om jag hade en) och fina tekoppar. Och så kommer alla i sina finaste klänningar och gärna hatt. Åååhhh, jag blir helt eld och lågor. När ska jag hinna ställa till med det? Och vilka ska jag bjuda? Ojojoj!

    SvaraRadera
  2. Vilken underbart fin blogg! Jag hittade hit när jag googlade på mönster till omlottkjol, och har redan tillbringat en hel tid med att läsa, njuta, drömma och bli inspirerad.

    SvaraRadera
  3. Mitt bästa tips är att äta sina scones med Clotted Cream och sylt. Clotted Cream kan ju vara svårt att få tag på i Sverige men här finns ett recept på en god fejk-variant: http://www.joyofbaking.com/DevonshireCream.html Bästa receptet jag hittat på scones är detta: http://www.abc.net.au/queensland/stories/s1579082.htm Det blir såna där ganska kompakta, höga scones man brukar få när man beställer afternoon tea i England.

    SvaraRadera
  4. Glömde tillägga angående sconsen;
    Jag brukar förenkla utbakandet genom att hoppa över det där med att kavla ut och ta ut rundlar. I stället formar jag degen med händerna till en 2-3 cm tjock rundel (blir drygt 15 cm i diameter har jag för mig) direkt på en bakplåtspappersklädd plåt. Skär i 8 "tårtbitar" med en vanlig matkniv och skuffa isär dem lite grand så de får plats att jäsa i ugnen. När de gräddats klart är det bara att bryta isär dem i skarvarna. Snabbt, enkelt och gott"

    SvaraRadera
  5. Dorro: Vad härligt att du blev så inspirerad! Ser fram mot ett inlägg om tilldragelsen, i så fall!

    Lisa: Varmt välkommen hit! Vad roligt att du "fastnade" här. Lycka till med omlottkjolen, förresten!

    Dreamsicle: 1000 tack för alla fina tips!! Väldigt givande!

    Hälsningar fr Maja!

    SvaraRadera