söndag 14 augusti 2011

Färgval!


Den senaste veckan har jag jobbat intensivt med de två stickade barnplagg som jag designar för ett av Minnenas Journals höstnummer. Det är så roligt! Hittills har jag stickat upp två av fyra planerade storlekar. Jag skriver mönstren i storlekarna 1, 2, 4 och 6 år och kommer att sticka mig igenom alla fyra så att jag vet att allt fungerar och blir som jag tänkt mig. Nu är designandet och mönsterklurande färdigt så det bara själva stickandet kvar innan fotande och mönsterredigerande kan ta vid.


Garnet som jag valt att jobba med är en av mina favoriter - Drops Merino Extra Fine. Det är mjukt och skönt och superwashbehandlat vilket innebär att det går att tvätta i maskin (ett plus när det gäller barnplagg). Dessutom passar det extra bra till plagg med fina strukturer och lyfter därför fram det hålmönster som är del av designen!


Grått med vitt som kontrast är de färger som jag huvudsakligen använt till mina plagg. Dessa naturfärger är vintriga, milda toner som passar fint när man söker ett klassiskt uttryck - de ju är typiska för nordiska vinterplagg.


Som alternativ till det gråvita håller jag nu på att sticka upp den minsta storleken i rosa med vitt som accent och kommer också att sticka ytterligare en i blått och vitt. Jag vill visa hur plaggen ser ut i de klassiska pojk/flick-babyfärgerna. I kombination med pärlemorknappar tror jag att det kommer att bli sött på ett sådär lite gammaldags vis.






















När det gäller pärlemorknappar har jag som tur är en hel del i gömmorna!

Ja, det var en liten lägesrapport. Återkommer med fler smakprov framöver;)

3 kommentarer:

  1. Det garnet använder jag just nu och för första gången. Jag valde det för sin mjukhets skull och håller på med en mössa till en liten kille. Det är verkligen ett favoritgarn. Jag gillar också deras andra garn Baby merino som jag gör en pipppitröja i. Superskönt. Jag är jättenyfiken på hur dina mönster blir i de färgerna.

    SvaraRadera
  2. Det ska bli spännande att se slutresultatet.

    SvaraRadera
  3. vad roligt att få designa för en tidning, ska bli riktigt kul att se när den kommer ut sen :)

    SvaraRadera