torsdag 18 augusti 2011

Trä en rönnbärsgirlang!



Vi har plockat rönnbär. Lillan fick sitta på sin pappas axlar så att hon också nådde upp och kunde plocka. Förra året var ett dåligt rönnbärsår, men den här sommaren finns det massor.

Igår satte vi igång att trä girlanger. Långa och många ska de bli! Sedan ska de hängas på tork innan de får pryda vår julgran vinter. Det är så vackert med rönnbärsgirlanger - färgen är något utöver det vanliga!

Att trä girlanger tillsammans med lillan var extra fint eftersom vi sett fram mot detta varje gång vi läst "Jul på landet". I den underbart fina sagoboken sitter Betty (en av boken två huvudkaraktärer) i mormors kök och trär girlanger till julgranen. Lillan var så glad att vi äntligen kunde göra detsamma och med sin rosa plastnål trädde hon djupt koncentrerad bär efter bär på tråden. Jag blev alldeles varm i hjärtat när jag det...

Förra året gjorde vi nyponkransar. Det var också väldigt roligt!Hoppas att ni hinner njuta av höstens frukter!

7 kommentarer:

  1. Oj då, massor av rönnbär. Ska det bli en ännu kallare vinter i år tro?

    Det ska bli kul att få se och använda den lilla växtpressen. Jag kan hämta den efter helgen. Tack!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset på boken "Jul på landet"! Den ska jag beställa direkt. Barnen kommer att älska den:)
    Ha en bra dag/
    Ulrika

    SvaraRadera
  3. Mysig ide! Tar med mig detta tips inför min jobb start med dagbarnen på måndag :)

    SvaraRadera
  4. Åh vilket bra tips! Hoppas det är okej att jag lånar det till min blogg? Hänvisar givetvis till dig. :)

    mvh Jemima, Smarta vardagstips

    SvaraRadera
  5. Älskar att dekorera med rönnbär men girlanger har jag aldrig gjort. Tack för det tipset. Passar föresten på att berömmer dig för fin blogg. Ny för mig. Fann dig i förrgår när jag googlade på "paj" för lite inspiration till helgens kräftkalas. Kommer besöka dig igen! Var så säker.

    SvaraRadera
  6. Ska genast ut och knipsa!
    Här har jag inte plats för gran men jag tänker att girlander går att vira runt en krans t.ex. Och vad gäller det har jag ögonen på alla buskar som tas bort nu när det dräneras här... Upptäckte en del lagom sega grenar igår:)
    Förresten:är det någon som har recept på slånbärslikör? Plockade igår o ska frysa för smak.

    SvaraRadera
  7. Kerstin: Ja, man kan undra hur kallt det ska bli;)

    Ulrika: Den boken är helt underbar! En av våra absoluta favoriter här hemma!

    Makena: Vad fint att höra att dagbarnen ska få göra detta! Det är verkligen ett tacksamt tillsammanspyssel för stora och små!

    Jemima: Visst får du det! Roligt att du uppsakattade tipset!

    Anneli: Vad roligt att du hittade hit! Hjärtligt välkommen, ska du vara!

    Eva: Nej något recept på slånbärslikör har jag tyvärr inte. Någon annan? Visst kan man använda girlangerna till mycket - kransar och dekorationer av alla de slag! Det blir ju jättefint!

    SvaraRadera