tisdag 23 augusti 2011

Symöte - "Apple Tree Leaves"!



Välkomna på symöte! Vad fint att ni tittar in här igen!

Äpplenas tid är här och visst är det väl värt att uppmärksamma även med hjälp av stickorna? Förra tisdagen visade jag er två provlappar som var början på ett mönsterbibliotek som jag tänker jobba fram. Som en fortsättning på det projektet bestämde jag mig för att ge mig på ett lite svårare spetsmönster - något som jag inte gjort så mycket tidigare. Jag kan, men det går inte i samma rasande fart som när jag stickar med andra tekniker... Det kräver också större koncentration vilket egentligen är ganska härligt! Jag tar mig en stund i stillhet - jobbar långsamt och dubbelkollar allt jag gör. Djup koncentration är avslappnande på så sätt att man måste öva sig på att stänga ute andra tankar och bara finnas i nuet. Det är nyttigt!


Spetsmönstret heter "Apple Tree Leaves" och är hämtat från den bok jag skrev om förra veckan - "400 Knitting Stitches". Ursprungstanken var att det skulle bli en provlapp till mönsterbiblioteket men det var så roligt att sticka mönstret så jag tänker fortsätta en bit till! Får se vad det blir... kanske en hösthalsduk? Eller något annat fint... Har ett par idéer så vi får se vart det landar!

Det ljusgröna garnet är ett ljuvligt ekologiskt bomullsgarn från Schachenmayr Nomotta. Jag köpte en hel massa av det när de reades ut på Garntjänst i somras. Det måste vara ett av tidernas
bästa garnfynd för min del! Ekologisk bomull i ett antal urvackra nyanser i en tjocklek som är perfekt för nostalgiska bomullsjumprar - och det för 19 kronor nystanet. Kan det bli bättre än så?


Jag känner mig glad för att hösten snart är här. Även om sommaren har varit underbar finns det så mycket med hösten som jag tycker om! Inte minst är hösten stickningens tid - jag drömmer om sådant jag vill sticka inför vintern och inventerar mitt förråd av ullgarner. Den kyliga höstluften påminner mig om alla vackra koftor jag ska sticka och sedan mysa i - förresten har jag tagit upp en halvfärdig som jag påbörjade i våras. Stickar med ett spännande Rowangarn som består av återvunna fibrer. Hoppas på att kunna visa er den nästa vecka!















Hur är er sensommar? Har ni samma mysiga känsla inför höstens handarbetande som jag?

(En liten parentes: Jag har haft problem att lämna kommentarer hos ett par av er de senaste veckorna. Det gäller er som inte har alternativet att kommentera med namn + bloggadress. Jag har nämligen problem med att logga in med mitt googlekonto. Något strul med blogger, tror jag... Lägg gärna till den kommentarsmöjligheten om ni kan! Så tråkigt att inte kunna tala om vad fina saker ni gör!)

Varsågod att lämna en länk till ert syföreningsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:

13 kommentarer:

  1. Det var verkligen ett fint mönster!

    SvaraRadera
  2. Vad fint! Ska spana in garntjänst och se om jag också kan göra några fynd.

    Den här veckan har jag virkat en halsvärmare, lagom till den annalkande hösten! Jag har redan hunnit inviga den och kan meddela att den är väldigt skön :)

    SvaraRadera
  3. Vilket vackert spetsmönster! Jag är mycket svag för löv-mönster :)

    Jag har stickat färdigt min fina svarta tröja och har den på mig idag - så fin och bekväm!
    /Alma

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Vilket fint mönster, det ser riktigt roligt ut att sticka, själv har jag aldrig provat på mönsterstickning men man blir lite sugen när man ser att det kan bli så fint. Ska bli spännande att se vad det blir...

    Själv har jag inte hunnit med att sy något senaste veckan då jag har haft fullt upp med trädgården samt att måla på väggen i sonens rum (jättekul) och för att inte tala om att träna inför tjejmilen nästa helg :) Men jag kan i alla fall bjuda på en bild på en fin dopklänning mamma virkat en gång i tiden.

    SvaraRadera
  5. Åh, jag vill vara med i syföreningen! Har länkat från min blogg med bilden. :)
    Bladmönstret är väldigt vackert, måste prova på det när jag har stickat klart benvärmaren jag håller på med.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  6. Å vad fint mönster, vad kul det måste vara att kunna sticka sådär. Tack för tipset om prickstickningen förra veckan förresten, jag har testat det och det var riktigt roligt och mer på min nivå än äppelstickning ;-)

    SvaraRadera
  7. Jag har sneglat på det där mönstret det är ju bra så fint :) En idé som jag kom på när jag såg ditt arbete ligga sådär, var att varför inte sticka en löpare och ha den på ett bord? Jag tror det skulle bli riktigt fint!

    Den här veckan bjuder jag på bilder av mina varma och fina baskrar av Lovikkagarn!

    SvaraRadera
  8. Men så fint mönster!!! Ojojoj, den där boken ska jag nog klicka hem från bokus.. jättefint verkligen! Ska nog prova mina stickhandleder nu snart..för det där var mäkta frestande... :)

    Hälsningar/ Olivia

    SvaraRadera
  9. Vad duktiga ni är allihop. Pysslar och grejar. Jag hinner inte med men snart är jag igång igen. Sömnadsutbildningen börjar i september och då kommer det sys en hel del.

    Jag kikar allt in hos er och tittar på alla era fina saker även om jag själv inte lägger upp något.

    SvaraRadera
  10. Vad fint det blir. Det känns som jag fortfarande är nybörjare i stickning. Det finns så många olika mönster.

    SvaraRadera
  11. jättefint mönster det skulle jag aldrig ha ron till o sticka...
    Är tillbaka denna vecka m en väst jag virkat till dottern.

    SvaraRadera
  12. Vilket läckert mönster!
    Jag tänkte pulsvärmare:)
    Dåligt med handarbete hos mig just nu, men allt till Värma Liten håller på att avslutas. (Måste ju lämnas senast sista...) Då kommer rapport givetvis!
    Hösten inbjuder verkligen till handarbete. Fast det gör väl alla årstider egentligen:) Här börjar jag sukta efter Syfestivalen - snart bara 2 mån kvar!

    SvaraRadera
  13. ÅÅÅÅ vad vackert!! Vilket garn kap du gjorde. Önskar dig en fin fin dag/Gela

    SvaraRadera