onsdag 31 augusti 2011

Baka Bettys äppelpaj!


















Jag ville baka en äppelpaj som kändes riktigt amerikansk! En sådan paj måste vara full av äpplen, ha ett lock och dessutom innehålla någonting lite extra som blir pricken över i. Efter en del experimenterande och mixtrande med olika recept kom jag fram till en egen variant. Den får heta "Bettys äppelpaj" efter Mad Men-karaktären Betty Draper - föreställer mig nämligen att hon skulle kunna ha bakat något i den här stilen... Så håll i er för här kommer den perfekta äppelpajen;)

Bettys äppelpaj

Börja med att göra en mördeg:

Mördeg
150 g kallt smör
4 dl vetemjöl
½ dl florsocker
1 ägg
½ msk vatten

Nyp ihop tärnat kallt smör med vetemjöl och florsocker. Tillsätt ägg och vatten och arbeta samman tills degen precis gått ihop. Täck degen med plastfolie och låt den vila en stund i kylen.

Fyllning
8-10 äpplen
50 g smör
4 msk strösocker
2 tsk malen kanel
100 g mandelmassa

Sätt ugnen på 180 grader. Skala och kärna ur äpplena, skär i klyftor. Stek äpplena mjuka i socker och kanel. Häll upp äppelklyftorna på en tallrik och låt svalna.

Dela mördegen i två delar. Lägg den ena biten på ett mjölat bakbord och kavla ut den till en cirkel stor nog att täcka den pajform du har valt. Rulla upp degen på kaveln och rulla försiktigt ut den över formen. Tryck fast den längs med kanten och låt lite deg hänga över kanten.

Fyll pajskalet med äppelfyllningen. Riv över mandelmassan.

Kavla ut den andra delen av degen. Rulla upp degen på kaveln och lägg på locket. Nyp ihop skarven längs kanterna. Pensla locket med en blandning av ett ägg och lite mjölk. Stick hål eller skär solstrålar i locket. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 35 minuter tills pajen är gyllene.

7 kommentarer:

  1. Denna måste jag ju bara testa! Låter ju hur gott som helst. Tackar!

    SvaraRadera
  2. Det låter fantastiskt gott! Farligt gott faktiskt, jag får verkligen hålla mig från att laga en direkt och goffa i mig allt ensam. ;)

    SvaraRadera
  3. Prova med lite muskot i fyllningen någon gång, ger för mig det där lilla som saknas.

    SvaraRadera
  4. OJOJ! Det där lät gott, ska prova snarast..de där pajerna som ser ut som farmor-anka pajer går ju inte av för hackor..görs alldeles för sällan i mitt hushåll dock, är fast i smulpajs-träsket ;) Men jag får nog bekämpa lusten till att göra smulpaj nästa gång, till fördel för den här... :)

    SvaraRadera
  5. Låter verkligen gott! :) I inlägget om syltratten så frågade jag dig om vart du köpt den, du sa att du inte kom ihåg, men kan det vara Stockmann?

    SvaraRadera
  6. Mea: Vad roligt att du gillade receptet! För mig har den här pajen blivit en favorit!

    Fanny: Bjud hem någon vet jag! Då har du god en anledning att baka en paj;)

    Danitra: Jaha, det har jag aldrig testat. Får lägga det på minnet...

    Olivia: Javisst är Farmor Anka-pajer fina! (Bra namn att kalla dem förresten)Men smulpajer är ju förrädiskt enkelt att slänga ihop... Bra att båda sortaerna finns:)

    Matilda: Ja, kanhända var det Stockmann... Inte helt säker men det är mycket möjligt. Som jag skrev så var det ungefär som Åhlens och köksavdelningen var stor med mycket vackert porslin och husgeråd. Hoppas att du hittar en tratt!

    Helené: Det var gott:)

    Häslningar från Maja

    SvaraRadera