söndag 7 augusti 2011

Virka en grytlapp till lekköket!


Igår byggde pappan en diskbänk till lillan. Den ska stå brevid den gamla lekspisen som hon ärvt av sin faster. Där stod tidigare ett provisoriskt bord för hennes köksgrejer - små koppar, fat, kastruller och skålar. Nu blir det lite mer ordnat med skåp att ställa in porslinet i en liten diskho och bänkyta. Det passar lillan som är en ivrig matlagerska! Till exempel har hon redan hunnit med två fiskpajer nu på morgonen;)

Idén har vi haft länge: Den att använda en överbliven perstorpsplatta som vi fann i huset när vi flyttade in och bygga själva möbeln av mdf-pärlspont.

Möbeln blev nästan klar igår och det blir så fint! Bara några lister som ska dit, en liten rostfriskål som ska inhandlas och ett par gångjärn som ska på plats. Tror att vi hinner fixa det idag!






















Sedan vidtar det roliga "mamma-jobbet" - att dona med smådetaljer som hängare, hyllor, grytlappar, handdukar och annat fint... Är förmodligen lika entusiastisk inför det som lillan är inför själva lekandet.

Den lilla grytlappen virkade jag igår kväll. Hade inget mönster utan virkade på känn. (Det är förresten väldigt kul.) Tyckte att det kunde passa med en grytlapp i form av en kaffekopp i ett lekkök. Både sött och lite roligt. Jag ska virka fler och förfina tekniken lite - sedan kan jag skriva ner mönstret om någon är intresserad? Är man van att virka tror jag förretsen att det går ganska lätt att lista ut hur jag gjort bara med hjälp av bilden.

En liten grytvante ska det bli också. Bilder på den och på lekköket i sin helhet kommer när vi är helt färdiga!

Ha en fin söndag!

3 kommentarer:

  1. Det var ju en riktigt rolig variant på grytlapp! Funkar även bra som vuxenvariant tycker jag.
    Jag tillhör den skaran av handarbeterskor som är slav under mönster, så ja tack till mönster.
    Sarah

    SvaraRadera
  2. Sarah: Då ska jag fixa mönstret så småningom! Håller med om att den borde bli fin som vuxenvariant också! Kul att du gillade den!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  3. vad roligt att virka till barnköket :)

    SvaraRadera