onsdag 24 augusti 2011

Gör hummus på bondbönor!


Jag fick en hel massa fina kravodlade grönsaker av min mamma i helgen när mina föräldrar var på besök. Grönsakerna kommer från den där gården där vi plockade jordgubbar i somras...

I en av påsarna låg bondbönor! Vilken glädje att få det nu när mina egna är slut. Hade nämligen en receptidé som jag ville testa. Ni kanske minns att jag nämnde att jag hört talas om att man kunde göra hummus av bondbönor men inte riktigt visste hur man gjorde? Efter det fick jag ett telefonsamtal från min svärmor som ju hade gjort det många gånger och därför visste precis hur man skulle gå tillväga! Vad dumt att jag inte hade tänkt på att fråga henne tidigare...

Men hursomhelst, med bondbönor från mor och goda råd från svärmor - kom den här bondbönshummusen till. En sådan tur att man har mammor omkring sig!

Hummus på bondbönor

(Jag anger inga exakta mått eftersom jag själv gjorde hummusen "på känn".)

Sprita bönorna (plocka dem ur sina skidor) och lägg dem i kokande vatten ett par minuter. Skala de kokta bönorna.


Lägg bönorna i en skål, tillsätt en skvätt olivolja och salt och peppar efter behag. (Eventuellt lite citronsaft också.) Mixa med stavmixer till önskad konsitens. Smaka av och krydda mer om det behövs.

På inrådan av min svärmor hade jag alltså ingen vitlök i - finns risk att man går miste om en del av den goda bondbönesmaken då! Men den som är förtjust i vitlök kan naturligtvis tillsätta det också.

Hummusen är god som tillbehör till det mesta, till exempel pastarätter. Den gör sig också väldigt bra som pålägg.














Och visst är färgen läcker?

7 kommentarer:

  1. Härligt! Och det lät väldigt gott och enkelt att göra. Det måste provas.

    /C

    SvaraRadera
  2. äsch ändå, våra bondbönor är slut sen länge - måste spara receptet och testa nästa sommar. Det ser verkligen jättegott ut!

    SvaraRadera
  3. Vilket bra tips! Det ska jag testa.

    SvaraRadera
  4. Vi har testat att göra pesto av bondbönor
    mycket gott

    SvaraRadera
  5. Verkligen härlig färg! Ser jättegott ut. :)

    SvaraRadera
  6. En klick tahini (sesampasta) är finfint i hemgjord hummus! Finns i mataffärens hylla för "exotisk mat".

    SvaraRadera
  7. Cornelia: Gott och lätt! Precis så var det:)

    Ninette: Bra att samla på sig recept inför nästa sommar! Den är här fortare än vad man tror;)

    Anna H: Ja, gör det:)

    Elisabet: Spännande, det borde bli lite liknande som min hummus?

    Emma: Ja, det blev väldigt lyckat! Måste odla en himla massa bondbönor nästa år:)

    Kajsa: Javisst ja, tahini är ju gott i hummus! Det hade jag nästan glömt...

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera