måndag 8 augusti 2011

In an English Country Garden!


Ni som följt den här bloggen ett tag vet att jag är barnsligt förtjust i det mesta som har med England att göra - som till exempel litteraturen, språket, naturen, filmerna, konsten och inte minst trädgårdarna förstås!

Därför förstår ni nog att jag blev lite extra lycklig när jag lyckades med de engelska luktärtorna som jag sådde i våras. De första blommorna slog ut för ett par dagar sedan. Sorten heter "Flying the Flag" och är en mix av tre gammaldags småblommiga sorter. Fröerna kom från den engelska fröfirman "Thompson & Morgan" som faktiskt saluförs på många håll i Sverige. Hittar man dem inte i någon affär finns de att köpa på nätet här. Och vilket sortiment sedan! Efter att ha tittat igenom deras frölista som hastigast är jag övertygad om att jag kommer att beställa en hel del från den firman nästa vår.

Även de svenska luktärtorna är underbara just nu!

3 kommentarer:

  1. Tänk att jag lyckades med konsten att misslyckas med mina luktärtor. Jag trodde i min enfald att det skulle vara det enklaste att odla. Det är veka och verkar inte vilja ta fram den minsta lilla blomma. Jag gav upp häromdagen och kastade allt i komposten istället. Nya krafter nästa år....

    SvaraRadera
  2. Just Flying the Flag köpte vi på vår Londonresa i våras och de har verkligen varit superfina. Jag har dock inte fått några knallblå luktärter, bara de andra färgerna. Fick du alla tre?

    SvaraRadera
  3. Klockarbarn: Hav förtröstan - här finns en till som lyckats med den bedriften;) Förra året blev det inget alls av det... Men i år funkade det jättebra! Tror jag hade berett jorden bättre i år och sådde tidigare än förut, dessutom har jag nog varit mer alert med vattningen. Men det kan ju vara en slump också... Nästa år ska jag i alla fall så ännu fler:)

    Jo: Nej, samma här - inga blåa än så länge! Konstigt? Fast de har ju nyss börjat blomma så jag håller fortfarande tummarna för att de ska bli någon blå också. Det är ju så vackert med rött, blått och vitt! Vad roligt att du också odlat just den sorten! Thompson & Morgans luktärtssortiment är helt underbart! Nästa sommar måste jag testa fler av deras sorter!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera