tisdag 2 augusti 2011

Symöte - Vimplar i vinden!

Välkomna in på symöte! Vad roligt att se er igen - både medlemmar och övriga läsare!


Tidigare i somras virkade jag ett litet flaggspel. Nu hänger det i äppelträdet och fladdrar. Jag inbillar mig att sommaren ska stanna lite längre om det får hänga där. Dessutom tycker jag att det dignande fruktträdet är värt en extra salut. Fint med handarbete utomhus också!


Mönster: Flaggor från Karen Klarbaeks Verden (Obs! Jag virkade efter den beskrivning som finns i en av inläggets kommentarer - om man rullar ner på sidan. Den fungerade bättre för mig än orginalbeskrivningen.)

Garn: Restgarn i bomull/bambu

Jag gillar tvåuddiga vimplar, därför blev jag så glad när jag fann det här mönstret hos Karen Klarbaek. Det är roligt med miniprojekt ibland. Ungefär som att virka rutor... Man gör så många vimplar som man har lust med - och sedan monterar man. Jag virkade samman mina med luftmaskor bara. Enkelt och fint!

Ett sådant här flaggspel kan ju bli jättefint om man virkar flaggorna i en massa olika färger också. Perfekt restgarnsprojekt - med andra ord!


Nu, lite information till er medlemmar: Jag har uppdaterat medlemslistan som finns här i bloggens vänsterspalt - det är alltså en länklista till syföreningsmedlemmarnas bloggar/hemsidor. Hoppas nu att alla som vill finns med där? Jag har tyvärr släpat efter med att uppdatera den, därför vore det jätefint om ni ser efter så att jag inte missat någon! Om det skulle vara så - lämna en kommentar om det - då åtgärdar jag det med en gång!

Efter att ni sett över länklistan ska jag också uppdatera medlemslistan på den särskilda syföreningssidan (som man når genom att klicka på damerna som syr), så att det står samma sak där!



När det gäller "Värma liten" - sommarinsamlingen som många av oss medlemmar engagerat oss i, så börjar det närma sig en första leverans för min del. Bara några småsaker kvar att avsluta - ett par trådar att fästa och så... Postar man sina saker inna den 15 augusti så kommer de med i den första sändningen. Sedan får vi se hur länge insamlingen håller på. Förhoppningsvis hinner det bli några fler alster till en andra sändning.

Själv har jag också fått en väldigt spännande förfrågan om att eventuellt organisera en temadag här i Arvika (min hemstad) där alla som vill skulle kunna delta och sticka och virka till Kongo. Ska nu jobba vidare med det... Inget är bestämt men det skulle ju vara helt fantastiskt om det blev så!

Hur går det för er? Har ni handarbetat något i veckan? Lämna gärna en länk till ert syföreningsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:


9 kommentarer:

  1. Fint med vimplarna i äppleträdet!

    SvaraRadera
  2. Jag har fortfarande inte kommit med...

    SvaraRadera
  3. Så somrigt med vimplar i träden! Du gör så fint hemma!
    Jag har lyckats ta en bild på min semesterproduktion. Ska göra klart västen och sen posta iväg allt.

    SvaraRadera
  4. Vilka fina vimplar. Jag har bytt blogg till virkmamma.blogspot.com

    SvaraRadera
  5. Hej hej allihop!

    Inget sytt idag men ett boktips.

    Fina vimplar du har i din trädgård!

    SvaraRadera
  6. Mysigt med vimplar utomhus :-) Jag har bytt blogg till mylifemamastina.blogspot.com

    SvaraRadera
  7. Hej !

    Tina heter jag, ny som "medlem", i Husmorsskolan.

    Har varit väldigt flitig denna sommar med att både sy och virka/sticka till "Värma liten projektet". Till dej som vill kika lite mer vad jag har gjort, välkommen att gå in på hemsidan, www.olandersresidens.se. Klicka dej fram till Tinas pyssel, där finns det lite olika flikar med saker/ alster som jag gjort de senaste åren.

    Har handarbetat sedan jag gick i skolan,mellanstadiet,jag gillade syslöjden, där startade nog grunden för mitt intresse, och genom att få vara med på Mammas syjunta.

    På den tiden var det nog nästan 7 sorters kakor, spännande att få vara med de stora tanterna. De var alltid så goa mot mej, och jag fick sitta med dem och prata.

    Sedan 1 år tillb.är vi ett gäng tjejer som ses 1 g/ månad, i vår "Pysselgrupp". Vi virkar/stickar/gör halsband/tillverkar kort. Fikat är väldigt viktigt, hembakat blir det här hemma. Jag gillar att baka!

    Ha det gott ni alla.
    kram//Tina

    SvaraRadera
  8. Gerda-Thyra: Tack!

    Nobilis: Visst väl att jag missat någon! Ber om ursäkt och tackar för att du upplyste mig. Ska fixa det snarast!

    Alma: Tack! Vad roligt att du tycker det! Heja på med västen!

    Fia: Tack! Ska fixa din nya adress i länklistan!

    Dorro: Tack! Fint med boktips!

    Stina: Javisst är det! Ändrar i länklistan!

    Tina: SÅ roligt att du är med oss nu! Vad mycket fint du gjort till Kongo! Otroligt vackra saker! Roligt också att du berättade lite om din bakgrund.

    Tack till alla för att ni är med!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  9. Hej och tack för ett jättebra mönster till "värma liten-hättan"!
    Nu är jag snart klar med min 10:e mössa och sen ska jag posta iväg hela härligheten!
    Känns riktigt skoj att kunna hjälpa till på ett så konkret sätt.
    Om du är nyfiken på hur mina mössor blev så kan du kika in här:
    http://pyssel-och-trams.blogspot.com/2011/08/massproduktion.html

    Tack än en gång!
    Mvh Anna

    SvaraRadera