lördag 13 augusti 2011

Njut av varm saft!


Att värma vattnet innan man blandar ut saften är ett enkelt men underbart sätt att njuta av hemkokt saft. Därför vill jag påminna er om det! Att dricka varm körsbärssaft känns nästan som att dricka ren sommar... Jag skulle faktiskt vilja säga att lite varm saft råder bot på det mesta - kanske är det därför Muminmamman så ofta bjuder på just det?


De senaste nätterna har varit kyliga. Då passar det fint med en kopp sommarvärme på kvällskvisten. En sådan tur att det ligger mer körsbärssaft i frysen! Den ska jag ta fram i vinter när det är som kallast, då den kommer att behövas som mest! Men än är det långt till dess - en hel höst med bärplockning, äppelmoskok och stickning. Det känns gott att veta!

4 kommentarer:

  1. Jag minns att vi drack varm svartvinbärssaft när jag var liten. Gott på skidturen eller i pulkabacken. Fräschare och godare än varm choklad tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Åh vad gott med varm saft. Är så gott att dricka på vintern när det är kallt.

    SvaraRadera
  3. Jag kommer också ihåg att jag som barn fick varm saft efter turen i skidspåret. Jag var med och tävlade väldigt blygsamt på den tiden. Den karriären inom skidåkningen var tack och lov väldigt kort. DÅ gillade jag det inte i alla fall, men åka skulle man så det var bara att hasa sig runt på träskidorna.( suck) Men som sagt, saft fick man alltid när man kom i mål.

    kram//tina i Falun

    SvaraRadera
  4. Klockarbarn: Ja, det är en höjdare på vinterutflykter!

    Matilda: Ja, visst är det! Funkar även på sensommarkvällar när man känner sig lite frusen;)

    Tina: Ja, varm saft är en klassiker på vintern när man gör skidutflykter... Och blåbärssoppa också då, förstås. Jag har "hasat" mig runt tjejvasan två gånger, fast nu var det några år sedan. Det var rikitigt kul! I alla fall den gången då jag hade bra valla;)Kram!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera