onsdag 3 augusti 2011

Gör eget jordnötssmör!



Då har det skett igen;) Ytterligare en upptäckt har gjorts när det gäller hur enkelt det är att göra sådant själv som man tidigare trott att man måsta gå till affären och skaffa... Visserligen har vi köpt en väldigt bra sorts jordnötssmör de få gånger vi gjort det (Kung Markattas variant är både god och Krav-märkt) - men oavsett det känns det naturligtvis ännu bättre att kunna göra sitt eget! Inte minst när det visade det sig vara så enkelt...

De senaste veckornas värmebölja har lett till jag blivit sugen på salta saker. Då är det perfekt med en jordnötssmörs-smörgås högtidligen avnjuten vid kvällsfikat.

Jordnötssmör

500 g salta jordnötter (gärna ekologiska)
2-4 msk jordnötsolja (eller vanlig matolja)

Kör nötterna i en mixer tills de är finfördelade. Tillsätt oljan och kör tills det blivit en smidig massa.



Någon som provat något gott bakverk där jordnötssmör ingår? Vet att det finns en del sådana recept men har aldrig testat något själv...

14 kommentarer:

  1. Det där var ju superenkelt recept. Man kanske ska börja försöka göra mer och mer själv. Som du säger så är det ju oftast inte så svårt som man tror.

    Jag har gjort cupcakes med en jordnötsfrosting på. Det var himla gott, jordnötterna gjorde liksom att det inte blev så där äckligt sött som det ibland kan bli.

    Här går det att se dem: http://urfunktionagain.blogspot.com/2011/05/cupcakes.html

    /C

    SvaraRadera
  2. Jag har gjort vanliga havrekakor med en klick hemgjort jordnötssmör på och det var jättegott och blev lite knaprigt!
    Har även gjort jordnötssås till kyckling av min hemgjorda massa... mums!

    SvaraRadera
  3. Eller så gör du bara som jag skrev om i http://lyckans-smed.blogspot.com/2011/07/eget-jordnotssmor-garanterat-fritt-fran.html...
    Ännu enklare o gott som 17!!!

    SvaraRadera
  4. Jag brukar göra Snickerskakor: http://www.tasteline.com/Recept/Underbara_snickerskakor
    Jättegott!

    SvaraRadera
  5. I en av Leila Lindholms böcker (Den där hon äter pizza på omslaget) finns ett recept på en peanutbutter swirl brownie som kan vara en av de godaste kakor jag ätit! (Och de är rätt många, ändå ;). Testa den!!
    Betydligt enklare är cornflakeskakor men jordnötssmör. Kommer inte ihåg receptet helt, men det är riktigt enkelt. Man blandar i kastrull; socker, sirap, vaniljsocker och jordnötssmör (tror det är allt) och smälter det på lagom värme, tills det är trögt flytande. Därefter blandas det med cornflakes, breds ut på plåt för att stelna, och sist ringlas smält blockchoklad över (kakan behöver ha stelnat lite då). Gott det med!! Överhuvudtaget är jordnötssmörssältan så god i riktigt söta kakor! Eget har jag inte gjort än, men det är bara för att jag varit lat. Jag vet ju hur lätt det är. Nästa gång blir det hemgjort! Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset, Maja. Det ska jag göra, jag älskar jordnötssmör. Fick smak på det i en enklare variant på mellanstadiet. Vi köpte fralla som vi gröpte ur och fyllde med jordnötter. Ser ut att vara många goda tips på kommentarerna också.

    Ang. Rowan garn. Jag visste inte att Garnmoster sålde Rowan. Måste in och kika så snart jag kommer hem från semestern. Det garn jag stickar i är helt ljuvligt, men man ska inte ha svart under för det luddar en del. En tröja till mig själv ska det bli. Lyxigt.

    SvaraRadera
  7. Hej, fina Husmorsskolan!
    Jag gillar verkligen din blogg, men undrar om det finns någon orsak till att dina inlägg kommer upp i en annan tidszon i min RSS-läsare. Detta blir bara opraktiskt för den som, likt mig, läser många bloggar på RSS under dagen och ditt inlägg hela tiden hamnar överst, eftersom inlägget du gjorde 10:30 kommer upp som 19:30 under hela dagen. Du kan säkert ordna detta i Inställningar > Språk och formatering i Blogspot.
    Jag vill inte alls skapa bekymmer för dig, men funderar över om detta har en orsak eller helt enkelt är ett misstag.
    Hälsningar,
    Maia, som läser varje dag

    SvaraRadera
  8. hej
    älskar verkligen jordnötssmör. Gjorde cake-pops med jordnötssmör, smaskens!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  9. Cornelia: Vad spännande det låter med jordnötsfrosting! Tack för det tipset och länken! Det är verkligen så att man blir förvånad över hur enkelt det är att göra en del saker som man trott var omöjligt att fixa själv. Roliga upptäckter!

    Gerda-Thyra: Aha, havrekakor låter ju enkelt och gott! Det ska jag lägg på minnet. Kyckling passar ju väldigt bra i kombintaion med jordnötter... förstår att det blev gott!

    Malin-Matilda: Tusen tack för båda tipsen!

    Lotta: Den boken har jag - måste kolla in det receptet. Tack så mycket för tipsen!

    Kerstin: Men då var det ju bra att jag tipsade dig! Det gäller ju att vi lyckas mobilisera Arvikas alla Rowan-fan så att Garnmoster får något sålt - annars är jag rädd att det försvinner igen. Jag har just fått Rowan höstkatalog och det finns en 50-tals inspirerad kollektion som är hur fin som helst! Måste sticka någon av de tröjorna!

    Maia: Tusen tack för att du upplyste mig om detta! Väldigt, konstigt! Hade ingen aning om att det var så... Men nu har jag kollat upp det och tror att jag lyckats korrigera det? Det är ju inte praktiskt för någon med ett sådant här fel...

    Hör gärna av dig igen om det fortfarande är fel - men som sagt var, jag tror att det är fixat nu! Kul att du läser min blogg:)

    Malin: Cake-pops med jordnötssmör låter fantastiskt!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  10. Jag ska nog testa att laga eget jordnötssmör någon gång! :) Jag har lagat jordnötsfrosting till whoopies men som också går lika bra att använda till cupcakes. Sedan har jag bakat jordnötskakor med både jordnötssmör och hackade jordnötter i.

    SvaraRadera
  11. Ditt recept på jordnötssmör måste jag överraska maken med i helgen. Det låter enkelt och gott!

    Jag har bakat mycket med jordnötssmör och en favorit är detta recept av systrarna Eisenman: http://www.recept.nu//1.297507/lisa_och_monica_eisenman/efterratter_godis/agg_mejeri/peanut_butter_cookies

    SvaraRadera
  12. älskar jordnötssmör, men har av nån anledning inte kommit på tanken att göra sånt själv - tack för tipset! jag brukar inte orka baka nåt med det, tar i stället och brer det på en bit god mörk choklad och äter. Och njuter! Maken doppar morot i jordnöttsmör och tycker det är gott, men jag föredrar chokladvarianten närsomhelst :)

    SvaraRadera
  13. Tack, Maja, för att du fixade med tiderna! Nu ser det helt ut som det ska och dina inlägg kommer i rättan tid! ;-)

    SvaraRadera
  14. När jag äter chilinötter så gillar jag att ta av det bakade skalet och slänga nötterna. Men om man sköljer dem och låter dem torka så borde man ju kunna göra lite jordnötssmör till sig själv av dem också ;) lite nytt salt kanske haha :)

    SvaraRadera