onsdag 17 augusti 2011

Koka Majas Kiwi-Krusbärsmarmelad!

































För ett par år sedan planterade jag en krusbärsbuske i trädgården. En av mina äldre grannar berättade att det funnits flera i vår trädgård för längesedan men att föregående ägare hade tagit bort dem. Nu har min buske växt till sig riktigt bra och ger en liten och dyrbar skörd.

I år kokade jag marmelad av bären - en egen kombination av krusbär och kiwi som blev väldigt god! Konsistensen blev helt perfekt och det ironiska med det var att jag fick ett viktigt telefonsamtal just vid den sista kokningen och tappade räkningen på minuterna, därför kan jag tyvärr inte avslöja exakt hur jag gjorde. Tror att jag kokade den drygt 5 minuter. Syltsockret är tacksamt när man kokar marmelad, tycker jag. Det blir liksom lättare att lyckas. Annars burkar jag använda vanligt socker när jag sylta och saftar...

Kiwi-krusbärsmarmelad

1 liter snoppade krusbär
6-8 skalade och skivade kiwi
1 dl vatten
7-8 dl syltsocker
ev 1 krm natriumbensoat

Koka krusbär, kiwi och vatten i ca 10 minuter. Ta grytan från värmen. Häll i sockret och rör ut det. Koka upp och koka på svag värme ca 5 minuter. Ta grytan från värmen och skumma av den om det behövs. Tillsätt ev natriumbensoat utrört i lite sylt. (För längre hållbarhet.) Ös upp marmeladen på väl rengjorda burkar. Förvara svalt.

4 kommentarer:

  1. Det låter ju gott! Tyvärr har jag inte tillgång till krusbär... Ser fram emot att det är björnbärsäsong istället :)
    Det där tyget har jag också köpt - man blir så glad av det, det är så fint!

    SvaraRadera
  2. Åh, det låter gott! Jag anvädner också helst vanligt socker, men hellre en hemlagad syltsocker-sylt än en köpesylt. Gjorde plommonsylt idag, smarr!

    SvaraRadera
  3. Alma: Jag har två små björnbärsbuskar i min trädgård! Längtar tills de tar sig rejält och ger mycket skörd. Ska nog sätta en till för att skynda på det hele lite;)

    Håller med om att tyget är fint!

    Lisakristin: Åh, plommonsylt är något av det bästa som finns!

    Hälsar Maja

    SvaraRadera
  4. tackar för receptet,,det skall jag prova ett annat år..nu ha jag hunnit koka saft o att göra en paj på våra krusbär,Annars ..jag om att tänka äppel..Man kan skiva äppel o lägga i en plastpåse o frysa..sen har du att ta opp i vinter o koka kräm på el just till plättar.

    SvaraRadera