fredag 12 augusti 2011

Välkomna hösten med mjuk pepparkaka!






















Plötsligt vet man det bara - hösten är på väg. Insikten kommer i stegvis... Som när jag böjer mig ner för att plocka en guldgul kantarell och känner doften av fuktiga höstlöv, eller när jag springer över gräsmattan efter lillan som aldrig sitter still och känner att vinden är kylig, eller när vi kokar varm choklad till kvällsfikat och myser kring tända stearinljus. Den här tiden är nog nästan årets bästa - det finns en förväntan i luften som är svår att sätta ord på, så mycket att skörda och fylla förråden med. Drömmar om vad hösten ska "användas" till - tröjor som ska stickas, mönster som ska skrivas, fotografier som ska tas, besök som ska bli av, kommande samtal och ögonblick med nära och kära.

Jag vilar trygg i den här årstiden. Och önskar mig att sommarens lugna lunk ska följa mig under året...

När hösten kommer börjar jag alltid längta efter kryddor. Mustiga soppor och grytor - te och kakor med sting i. Mjuk pepparkaka är något av det bästa som finns för att avhjälpa den typen av längtan...

Jag hade en påse pepparkakskryddor kvar i skafferiet från förra julen, så jag gjorde en latmansvariant efter det här receptet! Och det var egentligen det jag skulle komma till: Alltså att den blev väldigt god och rekommenderas varmt;) Om någon av er skulle känna ett liknande behov, det vill säga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar